SILA "CLICK NEW TAB FOR DETAIL POST" JIKA MENGHADAPI MASALAH MEMBACA ENTRI SILA EMAIL KAN PADA CAKERAWALA IBTISAM TERIMA KASIH

Sep 22, 2012

untuk apa kita berkahwin???


Assalamualaikum semua..da lama ana tak isikan blog ana dengan entri baru..diharapkan entri kali ini adalah sebagai panduan kepada para pemuda yang mahu bernikah ataupun sudah bernikah..ana ada meminjam sebuah kitab dari seorang kenalan di Jambi Indonesia..tajuk kitab 2 ialah Sakinah Cinta karangan Ummu Azzam..

Awalul Kalam dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..Selawat serta salam tidak pernah dilupakan dicurahkan selalu untuk teladan umat umat sepanjang masa iaitu Nabi Muhammad s.a.w…Awal bermulanya kehidupan seseorang berumahtangga adalah dimulai dengan ijab dan kabul. Saat itulah segala sesuatu yang haram akan menjadi halal. Dan bagi yang telah bernikah, ia telah menguasai separuh agamanya.

“Barangsiapa yang bernikah maka ia telah menguasai separuh agamanya, kerana itu hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dalam memelihara yang separuhnya lagi.” (HR Al-Hakim)

Episode cerita KYT sudah berakhir..ana pun ade jgk membaca entri blog yg bernama skyjamil.. Ending entrinya die menimbulkan  persoalan “untuk apakah kita berkahwin”???
Ok ana akn cuba mengupas isu ni mengikut pengetahuan ana..sebuah rumahtangga bagaikan sebuah bangunan yang kukuh.. dinding, siling, sofa, atap genting dan pintu berfungsi sebagaimana mestinya. Jika pintu digunakan sebagai pengganti atap genting maka rumah akan bocor atau salah fungsi yang lain maka akan rapuh. Begitu juga dengan rumahtangga. Suami, isteri dan anak harus tahu fungsi masing-masing.Jika tidak tahu maka institusi kekeluargaan akan berantakan dan akan runtuh..

Setelah sebelumnya kita melewati masa-masa pencarian cinta, melewati proses mencari pasangan, mengenalnya, kemudian melamar, dan menikahi kekasih hati. Lalu, kini, sampailah kita pada fasa mengharungi bahtera kehidupan baru yang bernama rumahtangga. Memasuki dunia baru bagi pasangan baru atau lebih dikenali dengan nama pengantin baru memang merupakan sesuatu yang membahagiakan. Namun bukan beerti tanpa kesulitan. Pertama kali melangkah kaki ke alam perkahwinan, semuanya sudah akan terasa lain. Lepas daripada tanggungjawab ibu bapa, teman, saudara dan kemudian mencuba hidup bersama orang yang mungkin belum pernah kita kenal sebelumnya. Semua ini memerlukan persiapan khusus (walaupun sebelumnya sudah kenal), agar tidak terjebak dalam sebuah dilema rumahtangga yang dapat mendatangkan penyesalan di kemudian hari. Bagaimanakah caranya agar pernikahan dan rumahtangga kita menggapai keluarga sakinah mawaddah warahmah? Salah satu kuncinya adalah adanya cinta dan kasih sayang seorang  suami dan isteri yang dibangun daripada semangat saling membahagiakan.



“Wei syami,ko bile nk kawen ni? Aku x sabar nk makan nasi minyak ko ni tau..jgn lupa ajk aku k”,seorang kenalan baik ana di Malaysia yg ckp mcm 2 hahaha..ana senyum aje..da sampai seru Allah akan mempercepatkan dan menyenangkan pernikahan ana nnt aminnnnn..walaupun ade jgk kwn ana yg sudah berkahwin seawal usia ana tp 2 semua rezeki..insyallah ana mmg sedang menunggu seorang wanita solehah tuk mengisi ruangan tulang rusuk kiri ana ini..

Dalam kitab Riyadatus Solihin di dalam hadis menasihati wanita: 

“Daripada Abu Hurairah r.a berkata, telah bersabda Nabi Muhammad s.a.w: Orang mukmin yang paling sempurna imannya  adalah yang mempunyai budi pekerti yang baik,iaitu yang membuat kebaikan kepada isteri” [Riwayat Tirmizi]

Sampai sekarang ana masih berpegang pada hadis 2 tau sbb 2la ana ssh ckit nk mrh2 kaum Hawa ni..tp sekiranya perempuan itu sudah diciptakan untuk ana,insyallah ana akn jaga kebajikan zaujah ana sbb ana nk jd seorang mukmin yg baik budi pekerti..Aminnnnnnnnnnn

Islam telah memberikan konsep yang jelas tentang keluarga sakinah yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah yang sahih. Kita berkahwin disebabkan mahu menyatukan 2 hati kaum Adam dan Hawa supaya mereka menjadi pasangan yang sah. Terhindar daripada segala maksiat dan kemungkaran disisi Allah. Cinta yang berlandaskan nafsu hanya akan menyebabkan manusia akan terjebak dgn gejala yang tidak bermoral sehinggalah terjadinya perkara2 yang jelik..

Cinta kerana Allah akan membawa kita kearah kecemerlangan dunia dan akhirat. Pelbagai perkara kita dapat saksikan sekiranya kita mencinta pasangan kita kerana Allah. Seorang suami yang soleh akan menjaga kebajikan isteri dan anak2 supaya terhindar daripada api neraka.

 Firman Allah s.w.t dalam surah At-Tahrim:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ



6. Wahai orang-orang Yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka Yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat Yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah Dalam Segala Yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan Segala Yang diperintahkan.

Nah, tengoklah sendiri dalam Al-Quran pun sudah dinyatakan sedemikian!!!  “Kita bukannya nk bernikah tuk setaun dua aje tp untuk sampai ke syurga tau,” bak kata Bapak(Ustaz) Ismail, pensyarah IAIN JAMBI..Tp mmg betul pon ckp die,sape nk perkahwinan die alami tempoh yang pendek..bagi ana,siapa yang ikut perintah Allah dan Rasul,mesti die dapat pertahankan keluarga sampai ada legasi akan datang tau..janganlah sebelum bernikah cinta bagai nk rak sampai jalan seiring, kentut pun wangi aje tp lepas bernikah,da beranak pinak jalan pun da asing2,agak2nya anak pun disuruh isteri jgk yg jaga.. ha tak baik tau..takmo3 bak kata Prof.Izi hehehe..antum buatlah mcm 2,sbb suami mcm 2 adalah suami yang tidak mempunyai kebaikan tau..


Ha,untuk apa kita berkahwin???da terjawab bukan..tanyalah iman antum semua supaya antum dapat menghayati entri ini..bernikahlah seawal usia muda sbb antum akan dapat buatkan syaitan iblis menangis sampai tergolek2 agakya sbb mereka xdpt lagi suruh anak muda buat maksiat dan kemungkaran, ha padan muka syaitan..

“Barang siapa di antara remaja berkahwin dalam usia muda ,maka menangislah syaitan . Dan ia (syaitan) mengeluh, “Aduh celaka aku, agamanya telah dipelihara dari godaanku .” HR. Ibnu ‘Addi.

Bagi yang tidak mampu berpuasalah ye untuk menghalang nafsu antum 2 ye..

Dari Abdullah Bin Mas'ud r.a berkata: “Ketika kami muda, kami berada bersama-sama Nabi s.a.w dan kami tidak mempunyai apa-apa harta. Baginda berkata kepada kami: “Wahai para pemuda! Jika kamu mampu hendaklah kamu berkahwin, sesungguhnya perkahwinan itu menutup pandangan dan menjaga kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu hendaklah berpuasa kerana berpuasa itu adalah pendinding baginya.” (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)


1 comments:

skyjamil said...

amiiiin ya rabbal alamin,

rumahku syurgaku, didalam syurga pasti ada bidadarinya, realisasikan syurga dunia agar beroleh syurga akhirat jua
insyaAllah, =)