Al-Quran sentiasa mengetuk hatidan fikiran manusia bahawa
kalau manusia itu mahu memerhatikan alam sekelilingnya, bahkan pada diri mereka
sendiri, terdapat tanda-tanda bukti dan berlaku peraturan-peraturan yang
menunjukkan adanya Kahliq, pencipta law of nature (Sunnahtullah) yang
memelihara semua itu dengan undang-undang-Nya. Al-Quran juga mengetuk hati
sebagai peringatan bahawa pada umumnya darjat manusia boleh diturunkan sehingga
pada darjat yang lebih rendah sekali.
Dalam Surah At-Tin ayat 6:
çöx
6. kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, maka
mereka beroleh pahala Yang tidak putus-putus.
Al-Quran
mendorong manusia untuk menjadi manusia yang arif, bukan menjadi manusia yang
jelik dipandangan Allah dan pasif dalam menghadapi kehidupan. Islam mendidik
umatnya agar sentiasa bersikap dinamik, bukan bersifat statik dalam menempuh
proses kemajuan zaman. Al-Quran mengajarkan agar manusia memperhatikan potensi
yang ada dalam diri mereka.
Manusia
adalah makhluk yang telah diberikan berbagai potensi oleh Allah agar ia boleh
melaksanakan misi kekhalifahannya di muka bumi. Manusia yang lahir dari rahim
ibu dilengkapi dengan alat keperluan hidup yang sempurna iaitu pendengaran,
penglihatan dan hati.
Ana akan
tekankan pada potensi hati ye…
Ada
beberapa potensi hati yang terus menerus saling berebut kekuasaan iaitu fu’ad,
shadr dan hawa. Setiap potensi mempunyai fungsinya yang tersendiri yang
mengatur perkitaran antara diri manusia sebagai peribadi dengan lingkungannya
dan memancarkan kualiti batinnya sambil berinteraksi dalam tiga dimensi iaitu:
Allah, manusia dan alam.
1.
Fu’ad: Merupakan potensi
hati yang berkaitan dengan pancaindera, mengolah maklumat yang sering
dilambangkan di dalam otakmanusia (fungsi kognitif). Potensi ini cenderung dan
selalu merujuk kepada objektif, mempunyai tanggungjawab intelektual yang jujur
pada yang dilihatnya dan jauh daripada bersikap berbohong. Perhatikan firman
Allah dalam suran an-Najm 11 “fu’ad (hati)nya tidak mendustakan apa yang
dilihatnya”
2.
Shadr: Merupakan potensi
hati yang berperanan untuk merasai dan menghayati atau dengan kata lain
mempunyai fungsi emosi. Potensi ini adalah dinding hati yang menerima limpahan
cahaya keindahan sehingga mampu menterjemahkan sesuatu yang rumit kepada suatu
keadaan yang indah.
3.
Hawa: Merupakan potensi
hati yang menggerakkan kemahuan. Di dalamnya ada cita-cita, kekuasaan,pengaruh
dan keinginan duniawi. Potensi ini lebih cenderung ke arah untuk merasakan
kenikmatan dunia yang fana. Potensi ini mendorong manusia melakukan kerosakan,
melanggar undang-undang dan kebenaran.
Ketiga-tiga
potensi tersebut berada di dalam bilik-bilik qalb yang bertugas dan berfungsi sesuai dengan peranan
masing-masing. Dalam hubungan dunia luar atau menerima rangsangan, ketiga-tiga
potensi tersebut akan memberikan respon dalam bentuk perilaku, pada hakikatnya,
ketiga-tiga fungsi tersebut akan bekerjasama dan saling mengisi. Mari kita
lihat dari sudut struktur keperibadian manusia iaitu:
i.
Satu dimensi: Perilaku
atau respon yang ditunjukkan kepada dunia luar yang hanya dikuasai atau
didominasi oleh satu potensi sehinggakan potensi yang lainnya kehilangan
kekuatan.
ii.
Dua dimensi: Gabungan dua
potensi dan mengalahkan potensi yang lain. Dalam struktur keperibadiannya
terdapat gabungan di antara fu’ad dan shadr (fusha), fu’ad dan hawa(fuha) dan
juga shadr dan hawa (shaha).
iii.
Tiga dimensi: Gabungan
seluruh dimensi secara professional di mana seluruh potensi memberikan
kerjasama dan mengimbangi dalam memberikan respon kepada dunia luar. Dalam
kenyataannya, keperibadian manusia akan menggunakan ketiga-tiga potensinya.
Walaupun ketiga-tiga saling bergeseran tetapi ia tidak akan hilang sama sekali.
0 comments:
Post a Comment