SILA "CLICK NEW TAB FOR DETAIL POST" JIKA MENGHADAPI MASALAH MEMBACA ENTRI SILA EMAIL KAN PADA CAKERAWALA IBTISAM TERIMA KASIH

Oct 31, 2012

syg pemuda,hormati org tua..


Assalamualaikum semua..hal antum fi sihhah?? naam au la?? ha da lama ana x praktikkan penggunaan bahasa Arab ni sbb hanya kadang2 aje ana sebut2..hehe nk kene ingat balik “vocabulary Arabic” la puler hehehe..arini ana nk tujukan kepada antum tentang yg tua dihormati dan yg muda disayangi..lepas baca antum simpulkan sendiri ye..xpon minx tolong acu huraikan sedikit cerita ana ni hehehe..


Ikhwan A: “die 2 berlagak da mcm ketua plak padahal xde pape pangkat pon ,”
Ikhwan B: “haah tau xpe, aku punyer la ta’ban nian keje kt belakang dorg sedap2 je tdo kt dlm bilik”
Ikhwan A: (nada kuat+sindir) “wei kawan2,bile aku nk tdo ni,aku da pnt ni, memanjang kacau sop aje,mkn nk!!!!”
Kawan2: “haahlah aku pon da penat,rehat ajelah klu tdo lg bes hahaha ”,nama je sambut hari Qurban,tp   dalam jiwa xde pengorbanan langsung!!ppppuuuuiiiiihhhhhh!!!!!!! (buat2 meludah aje hehehe)
Ikhwan A: “pergh,aku da mnyirap ni, die ingat die budak lama bley la ni pijak2 budak baru,”bentaknya..
Ikhwan B: “aku bley hormat die pasal die bdk lama tp dorg xley nk hormat kita sbb kite ni da lebih umur daripada mereka..ape ingat org tua aje nk kene syg org muda,org muda xde hormat org tau lngsung”!!!!!!

Ha ni la senario dalam kehidupan..adakalanya kita bila sudah jiwa meningkat remaja, ati da perasaan memberontak untuk menjadi yg lebih baik di kalangan yg terbaik TETAPI adakah antum semua pasti apa yg telah direncanakan di atas adalah sifat negative atau positif??ataupun dalam bahasa Arabnya sifat mazmumah atau sifat mahmudah???

Zaman la ni adalah zaman di mana anak2 muda bangkit untuk mengejar ilmu,harta benda,pangkat dan segalanya..tp mereka sudah tidak mengerti apa itu nilai2 murni terhadap org yg lebih tua daripada mereka..sebagai contoh,ucapan salam sepatutnya dimulakan oleh anak2 muda apabila bertembung sesame pakcik2 atau makcik2 tetapi sebaliknya adakalanya hanya menonong diam membisu..

Sedangkan semasa Baginda Rasulullah saw berjalan ke mana sebelum smpat sahabat Baginda memberi salam, Nabi Muhammad saw sudah memberikan salam..nah, dimanakah sifat2 ataupon akhlak2 nabi dlm diri kita??adakah ditelan arus sesuai dgn mengikut zaman..ish bak kata IMAM MUDA FATAH, “CAME ON LA” hahahah..xde salah pon  yg muda hormat yg tua kerana tiada org yg tua pasti tiada org muda..mereka pon pernah jgk muda2 mcm kita tp 2 dulu..ha dalam kitab fiqih, ade hadis yg menyatakan “anak itu adalah cabang daripada ayah”..jika masa muda kita da perangai sudah tiada hormat pada org tua,bagaimana dgn ank2 kita akn dtg??mereka pasti akn mngikut genetik2 mazmumah bapa atau ibu mereka..antum semua xtkut ke bile jd mcm 2??

Beringat la selalu sheikh..antum bukan muda selalu..tp akn meningkat dewasa,berkahwin, punya isteri, punya anak dan akan punya cucu insyallah..cube la cara yg fleksibel dalam bergaul dgn masyarakat agr org x mencemuh diri kite dlm diam2..cbe berbuat bek pada semua manusia, habluminnas agar org sekeling akn suke melihat kita..ini TIDAK,dengan muka toya,berlagak da mcm ketua aym kampong, sombong, ckp selalu ingin menang sahaja..masyallah,apakah nilai2 akhlak al-quran udah tidak ada dlm jiwa antum sekalian???
Ana ingat, ini lah akibat apabila rohani kita tidak dihiasi dgn bacaan quran, time usrah baca quran,buat2 skit perut pasal nk mengelak jd naqib..dimanakah ciri2 seorang pemimpin, ini ke lelaki yg wanita inginkan?? adakah seperti lelaki yg berlagak pandai berkata2 tp xwat keje, tau mengarah aje tp xpenah laksanakan dahulu, buat2 sakit sblum baca quran, lepas semua selesai bace quran da ok plak alahai labu2..erm kdg2 ana tergelak sendirian dan berfikir sejenak..apakah ana akn jd mcm 2?? ana nk jd pemimpin yg akn memimpin makmum ana..ana ingin bakal generasi (anak) menyambung dakwah ana..insyallah,cubelah kita buat dari sekarang mulakan dgn langkah baru tuk berubah,berqurban la ckit tuk meningkatkan taqwa pada Allah dan maslahat akn dtg..ingat, ank2 akn ikut serba sedikit tingkah laku kite dan mgkin akn lebih truk drpada apa yg kita buat skrang..kalu baik acuan,maka cantikla bntuknya dan sebaliknya..buanglah segala kekotoran hipokrit dan suburkan muraqabah..


salah satu sifat yang terpenting yang patut ada pada setiap dalam diri diri kita ialah sifat muraqabah.apakah maksud muraqabah? ..rasa diri sentiasa dilihat ,dinilai,dipantau dan diawasi oleh allah , jadi pernahkah rasa rasa ini hadir dalam setiap diri diri kita sebelum ini?

kalau tanya islam,awal awal lagi islam mahu sifat sifat ini diusahamilikan oleh seluruh dan setiap umat umatnya hingga benar benar mendarah daging dalam setiap diri diri mereka.pendek kata,kalau sifat sifat ini tidak ada dalam diri diri kita,maka bermacam macam kejahatan dan kerosakan yang bakal dilakukan secara berleluasa seperti yang berlaku pada abad ini.






Ingatlah org2 tua adalah teras masyarakat..mereka yg lebih makan asam garam,gula pasir,gula Melaka dan sebagainya hehehe..bnyak kite xtau ttg budaya dan adat resam..kite yg muda bru nk naik ni..belajar la hidup bertoleransi sesame kawan ye..

Adakalanya kita hanyut dalam arus dunia, adakalanya kita alpa dalam mainan dunia, adakalanya kita jatuh dan tersungkur di dalam dunia nyata mahupon maya..ha maya???mcne 2??la maya 2 mcm dlm bayangan kite sndiri la..ha adik2 kn pndai hehehe..kerna kite manusia yg lemah lagi tidak berdaya disisiMU ya Rabb..tunjukkanlah hamba2 Mu ini jalan yg Engkau Redhoi ye..heheheh
Perbanyakanlah belajar menguatkan hati dgn bercakap dgn org2 soleh,bnyakkan berfikir,jgn bnyak ckp yg 
lagha ataupon merapu2 yg sia2..nescaya antum akn dpt jawapannya selepas antum amlkan semua ini..
papon INGAT,BERBUATLAH KEBAIKAN WALUPUN SEBESAR ZARAH YE..dalam surah al-
Zalzalah ayt 7-8 ada menyatakan:    



7. maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
8. dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

Akhir kalam..ana mutaassif ye..beringat pada diri sndiri dan pada org lain, smpai jmpe lg..daaaaaaaaaaa

La Tahzan Innallah Maa'na- Acu
"Ustaz Novela"


1 comments:

skyjamil said...
This comment has been removed by the author.