SILA "CLICK NEW TAB FOR DETAIL POST" JIKA MENGHADAPI MASALAH MEMBACA ENTRI SILA EMAIL KAN PADA CAKERAWALA IBTISAM TERIMA KASIH

Nov 11, 2012

135:al Imran

  

135. dan juga orang-orang Yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada Yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji Yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).

Kalimat-kalimat ini menggambarkan pelaksanaan ketaatan dalam lukisan yang mengesankan perasaan dan bergerak aktif. Dilukiskannya gerakan cepat untuk mengdapatkan tujuan atau suatu hasil.

“bersegeralah kamu kerna di sana ada ampunan dan syurga yang disediakan bg org yg bertaqwa”
Kemudian dijelaskan-Nya sifat2 org yg bertaqwa itu “yaitu orang-orang yg menafkahkan hartanya, baik pada waktu lapang maupun sempit.”


Maka mereka konsisten melakukan infak, berjalan di atas manhaj, tidak berubah sikapnya ketika dalam keadaan lapang, dan tidak pula berubah ketika dalam keadaan sempit. Kelapangan tidak menjadikan mereka sombong lantas lupa daratan dan kesempitan tidak menjadikan mereka berkeluh kesah lantas lupa kewajipan.mereka selalu menedari kewajipan dalam segala keadaan, terbebas daripada sikap kikir dan tamak, merasa diawasi oleh allah dan selalu bertaqwa kepada Allah. Mereka tidak dipengaruhi dengan nafsu kikir yg cinta kepada harta.kerana  bukan nafsu yg mendorongnya untuk mengeluarkan infak, melainkan dorongan yg lebih kuat dari keinginan untuk mendapatkan harta, dari belenggu ketamakan, tekanan kebatilan..TAQWA la motivator anda!!!ia akan menjadikan anda mempunyai hati yg telus murni seperti moto minyak masak hahaha..roh anda akn mnjadi begitu lembut dan bersih.

Orang yg bertaqwa adalah orang-orang mukmin yg paling tinggi martabatnya. Akan tetapi toleransi dalam agama Islam dan rahmatnya bagi manusia masuk juga ke dalam kalangan orang-orang yg bertaqwa.. ‘Fahisyah’ perbuatan keji adalah perbuatan dosa yg sgt buruk dan besar. Akan tetapi toleransi agama ini tidak mengusir org2 yg terjatuh ke dalamnya, kerana rahmat Allah, dan tidak menjadikan mereka berada di bahagian ekor kafilah mukminin. Mereka masih diangkat ke martabat lebih tinggi, martabat “muttaqin” orang yg bertaqwa dgn 1 syarat yg mengungkapkan tabiat dan arahan agama.

Agama Islam mengerti kelemahan makhluk yg bernama manusia..bila “berat badannya” jatuh ke lembah fahisyah, suhu daging dan darahnya naik, hingga tmbul hasrat kebinatangannya dalam nafsu syahwat..Allah tidak akan mengusir dri rahmat-Nya kerana ketika manusia melakukan kezaliman terhadap diri sndiri, melakukan fahisyah,ketika itulah manusia melakukan kemaksiatan yg pling besar. Islam memperhitungkan pelita iman masih menyala di dlm ruhnya, embun iman masih belum kering..kuatkan lah ikatan dgn tali Allah.

Ada satu hal yg dituntut kepadanya, yaitu jgn smpai hatinya kering dan jgn menganiaya ruhnya, lalu melupakan Allah. Selama ia mengingati Allah. Pupuk imah untuk mengutakan pelita petunjuk,embun iman dan taqwa ditingkatkan..agar ruh kita dlm tahap bersih dan lembut selalu.

Rasulullah s.a.w ada bersabda:
“tidaklah dianggap terus menerus berbuat dosa orang yg meminta ampun kepada Allah meskipon ia mengulanginya tujuh kali sehari.”

Demikianlah Islam menghimpunkan antara bisikan-bisikan kepada manusia ke alam yg tinggi dan kasih sayang kepadanya kerna tau keterbatasannya. Kemudian di depannya ada pintu harapan, dan di tangannya ada segenggam tabah yg dibimbing untuk mencapai ke puncak tujuan yg lebih tinggi untuk digapainya.

Ganjaran org BERTAQWA ialah..
   
136. orang-orang Yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan Yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang Yang beramal.