SILA "CLICK NEW TAB FOR DETAIL POST" JIKA MENGHADAPI MASALAH MEMBACA ENTRI SILA EMAIL KAN PADA CAKERAWALA IBTISAM TERIMA KASIH

Jun 6, 2013

PADANG Sumatera Barat

Assalamualaikum semua..tanggal 31 mei hingga 3 mei ialah hari bersejarah ana bersama rombongan anak kos Ahwalul Syakhsiah pergi mengembara ke bumi minangkabau di Indonesia iaitu di Provinsi Padang..seramai 27 orang yg pergi ke sana, ana anak dari kos Perbandingan Mazhab dan Hukum dan teman ana, naufal dari kos Tafsir Hadith, dan selebihnya dari kos tersebut, 6 orang cewek dari Tahiland dan dua orang cewek dri Malaysia dan mereka juga dri kos yg sama, agak menarik jugak di situ kerna ada mcm2 tempat wisata yang xde di jambi..ops sebenarnyer jambi ade aje tempat wisata macam air terjun Kerinchi tp di kawasan tempat ana belajar..mmg xde la..hanya yg ada taman tema yang dibuat sendri..bukan secara alami..pengalaman ana bersama dengan rombongan kali sgt teruja kerna dapat melihat sndri aktiviti Gunung Merapi yang dikelilingi oleh Danau Singkarak. Antum bayangkan saat kita semua penat berjalan dengan menaiki bas yg “excellent” hehe tp kami dihiasi dengan pemandangan alami daripada ciptaan Allah yg Maha Kuasa..Gunung Merapi yang kedua tertinggi selepas gunung di jambi ni telah meletuskan larvanya dan membentuk sebuah danau yang bisa membuatkan para pelancong terpegun..antum klu x percaya datang la sndri ke Padang ni..

Bagi ana, setiap kejadian gunung berapi yang meletus akan menjadikan kawasan sekitarnya menjadi sebuah tempat yang mempunyai daya tarikan para pelancong..yela klu antum belajar geografi, pastinya antum akn dpt pelajari bahwa lava bes ni akn boleh membuat pelbagai bntuk..salah 1 nya ialah di kampong ayer angek di persimpangan Gunung Talam. Kami bergerak dari Iain Telanai jam 4.30 petang Jumaat dan doa dibaca oleh penolong Panitia iaitu saudara ansori..kami dibawa oleh 2 orang supir yang agak expert” dalam selok belok ke Padang ni..Pak Uda dan abg Daus..tp sepanjang perjalanan kami telah dibawa oleh Pak Uda..sebenarnya perjalanan kami dalam 12 jam tp ana pon xtau la,perkiraan ana dalam 11 jam aje..ana rs msti Pak Uda ni bwk laju giler..yela kami di belakang tido ajela….ana yg duduk di belakang ni hanya duk2 aje sbb ank Indonesia ley plak memekak smbil pejam mata..da bg hint pon die ley wat dono aje..huhu geram2..jalan nk ke Padang aje da sgt teruk sbb kene tempuh Kabupaten Batanghari, Muaro Bulian,Muaro Bungo,  Teboh, sungai Solok dan baru la dpt tembus ke Padang..ha jalan ke Padang bru la rs sedap..enak aje sbb jalannya lurus n cntik kayak jalan di Malaysia..ana sampai ke Kampung Ayer Angek jam 4.00 am waktu Indonesia..dan mata pon belum benar2 nk bukak..yela dgn keadaan sejuk,kami semua berselubung..kami turun dan klu nk msuk msti bayar rp2000..ha kt Padang ni,semuanya kene bayar tau..

”ndak ado yg gratis disini ya” ha 2 ckp org Padang la..hehe kami agk lama jgk la mandi di sana.. air panas yg mmg real kuar dri bawah tanah..air panas 2 plak mmg ade dlm masjid plak..jd sebelum solat subuh, kami semua pgi mandi air panas, ade yg pakcik2 pon mandi..tp yg ana x seronok bila nk mndi semuanyer pki seluar dalam..huhu ana dgn naufal mmg xkn mandi cara mcm 2 la..kami still pki seluar pnjang dan hanya bilas badan aje..x berendam pon..biarla dorg nk ckp ape..tp kami xkn mandi mcm 2..
selepas 2, perjalanan kami diteruskan ke Pantai Ayer Manis..iaitu tempat terjadinya peristiwa Malim Kundang, sesungguhnya ana mmg la ade sangsinya kerna dahulunya ana ingtkan cerita si Tanggang,tp disini namanya Malim Kundang dan buktinya mmg ada disini..dgn kapal dan bntuk orang sujud,tong yg mnjadi batu,tali2 besar pon menjadi batu..kapal yg begitu besar tp bile doa ibunya dimakbulkan,beku menjadi batu..masyallah..ana akn ceritakan ttg Malin Kundang ni di episode akn datang ye hhehe

ana nk ceritakan selepas 2 kami dibawa ke Lembah Anai iaitu Air Terjun di di Padang..ha gambar ni x berapa sgt airnya kerna menurut supir sekarang Padang mengalami musim kemarau jd air jatuhnya tidak bnyak dan air mancurnya x deras seperti yang dilihat..

“air jatuh mksudnya yg jtuh dri ats dan air mancur ialah air yg sudah jtuh ke bwh” kata Abg Daus

Ana sempatla mngambil foto brsama teman2 dan mereka  suka sgt la sbb xpernah pon pg tmpat mcmni, bila lg nk pegi walaupon abis pokai pitih ana tau..

Ni bahaso Padang “dima ado usaho, disitu ado pitih masuak..ha ade mcm bahasa negeri Sembilan x?? kata ana kepada Naufal

Kawasan di bukit tinggi mmg sgt cantik kerna ade padi lereng dan disediakan dalam bentuk kotak2..mmg cntik dengan pemandangan serba hijau sesegar bumi kite sekarang..selautan hijau yang membuat hati ana terpukau bahwa ade lg tempat ciptaan Allah yg menarik..ana beristighfar kerna ana perlu bersyukur di jambi tidak ade gunung Merapi..untuk pengetahuan antum, stiap wisata di Indonesia yg menarik ini adalah provinsi yg mempunyai gunung berapi dan kawasan mereka terletak di dalam Lingkaran Api Pasifik..ingatkan antum dgn madah Geografi???hehehe klu x ingat sila rujuk semula dgn adik tingkatan ye hehe peace..

Jelasnya, di bukit tinggi ni ade kawasan yg sgt sejuk sama lagaknya di Cameron Highland..sgt sejuk smpaikan kami bley tertido walaupon kami menghadapi masalah macet selama 30 minit..selepas pgi ke air terjun, kami di bawa ke Danau Singkarak yang bley membuatkan antum iri hati dgn Padang ni..disinilah gunung Merapi dikelilingi oleh tasik yang sgt cntik..kerna dr pendapat yg sohih, tasik ni terjadi pabila Gunung Merapi meletus dgn sgt dasyat dan membuat kawasan luas disekelilingnya..tp air nya ha..huhuhu sejuk sgt2 tau..sdgkan air yg kami gunakan untuk mandi pgi pon da smpai tahap beku..mcm akainu one piece hehe..di sebabkan kami terlalu capek, kami terus ke rumah yg dikatakan villa, rupanya indah khabar dri rupa, villa yang dikatakan adalah sebuag rumah kayu yang bilik airnya ade lubang2, klu kite buang air, fuh mmg sng la kene intai, atas menjaga kemaslahatan para muslimah, kaum Adam membuat 1 musyawwarah dan berijtihad untuk mencari hotel..kami mencari2 akhirnya lebur solat asar..terpaksa la kami solat magrib secara jamak..dan qada yg sblumnya..selama kami di sana mmg kami wat solat jamak taqdim dan takhir sesuai dgn keadaan kami yg bermusafir..

Kami berhenti rehat di SANJAI BUNDO iaitu tmpat kerepek2 yg sedap..muslimah juga dah dptkan tmpat tdo di suro yg jrg dipakai..kami laki2 tdo di dalam bas..walaupon bngun tdo bdn skit2 tp yela..bila lg nk dpt pengalaman mcmni kn hehehe..

Keesokkan harinya kami semua ke Jam Gadang di Bukit Tinggi, pagi 2 kami naik angkut yg mmg 3 kali ganda cntik dripada angkut jambi tau..dorg sume pakai kijang n ade yg angkut yg panjang tau hehehe..kami x pakai bas sbb ari 2 ade acara Le Tour De Singkarak dan pemain kita dari Terengganu telah memenangi tempat k3 acara tersebut..tahniah diucapkan.. tp sebelum kami pegi ke Jam Gadang, kami semua pgi melawat kubu Jepun di Padang iaitu Lobang Jepang, jumlah kesemua anak tangga yg kami terpaksa turuni dan naik ialah 143 anaktangga..mmg capek nian diwatnya lg2 ade yg naik termengah2..ana pon sme yela da lme x bersukan tp bile wat aktiviti turun naik tangga pon ana da semput hahaha, antum msti akn cepat penat sbb mmg tgi n lebar tangga pon besar tau..ana akn berikan gambar dan antum lihatlah sendri ya, ole2 di Lobang Jepang pon lebih kurang aje dgn harga di Malaysia..ade la ckit mahalnyer..

gambaran dalamnya

berbalik ke cerita td, kami disitu banyak jgk berjalan, pergi ke Plaza Bukit Tinggi, Jam Gadang, Bank Minangkabau, Pizza Hut, Ramayana dan kami disuruh berkumpul pada pkol 3 ptg waktu Indonesia...

“pai theaw sanuk mai” kata kak Afafah, pelajar Thailand yg belajar di jambi, yang bermaksud, seronoknya pergi ke Padang hehehe

Anak Thailand x usah ckp la..mmg bnyak brg yg mereka beli..ana xtau nk beli ape kt jam Gadang 2..ana bwk blik kerepek n souvenirs for someone..sertusnya kami pulang la ke Sanjai Bundo td da bersedia tuk pulang ke Jambi..perjalanan mcm bese dan isnin pagi kami selamat sampai ke Jambi jam 5.30 pg waktu Indonesia..

lakhon padang leaw cher kan maii” (selamat tinggal Padang dan jumpa lagi)