SILA "CLICK NEW TAB FOR DETAIL POST" JIKA MENGHADAPI MASALAH MEMBACA ENTRI SILA EMAIL KAN PADA CAKERAWALA IBTISAM TERIMA KASIH

Jan 28, 2014

Maulidur rasul di jambi

assalamualaikum semua..ana da lama x update blog sbb terlalu sibuk dengan kerja ana..tp Allah kurniakan malam untuk beristirahat dan siangnya ana buat kerja mcm biasa..pada bulan Islam sekarang adalah Bulan Rabiulawal..bermakna bulan kelahiran Besar Baginda Nabi Muhammad S.A.W..hal  ni mmg kita udah makruf bahawasanya setiap bulan Rabiulawal adalah bulan yg kita nanti2 kn yaitu ade sambutan besar maulidur rasul x kira la di mana anda berada..

tp sebenarnyer kita bukan saja menyambut bulan rabiulawal aje bahkan setiap masa kita telah menyambutnya..jika di malaysia suasana akan meriah bila tiba masanya sambutan dan bergegak gempitalah suara manusia melaungkan selawat ke atas junjungan besar nabi kita..

di Indonesia tidak ketinggalan juga..cumanya ahli2 yang sudah taraf muhibbin ini sudah banyak kali mereka menyambutnya secara berterusan selepas kuliah atau sebelum kuliah.

dan org akn mnyambutnyer tatkala 12 Rabiulawal muncul..dan selepas tu da xde berarak lg..

tp yg ni len..mereka dalam bulan Rabiulawal ni sering kali dgar di masjid2, di rumah para muhibbin yg menyambutnya,yg berqasidah..dan org2 ni adalah dalam tariqat naksyahbandiah..tp ana x amik ijazah cumanya ana lebih ke arah mendengar ceramah,kuliah serta tausiyyah yg membina..mudahan segalanya bagus untuk mendidik jiwa ana supaya lebih lembut untuk sering mengingati Allah dan KekasihNya

taraf seorang hamba dalam beribadah terbagi kedalam 3 tingkatan atau golongan, iaitu Ikhlasul 'Abidin, Ikhlasul Muhibbin dan Ikhlasul "arifin. Yang pertama Ikhlasul 'abidin, seorang muslim beribadah masih mengharapkan imbalan atau mencari keutamaan dari pada ibadah yang dia lakukan. Contoh Hadits nabi SAW. "Ummi Habibah rodhiyallahu 'anha berkata, saya mendengar Rasulullah bersabda : Allah SWT pasti mengharamkan api neraka bagi orang yang menjaga empat rakaat sebelum dan setelah Dzuhur. (HR. Ahmad)"

Tingkatan yang kedua Ikhlasul Muhibbin, iaitu setiap muslim yang dalam ibadahnya dia mengharapkan syurganya Allah SWT. dan  tingkatan yang ketiga ialah Ikhlasul 'Arifin, Tingkatan ini adalah tingkatan tertinggi dalam ibadah seorang hamba Allah, Dia tidak mengharapkan Imbalan apa-apa, Dia tidak menginginkan surga dan tidak pula takut terhadap neraka, tetapi yang dia inginkan hanyalah Allah SWT..

jadi agak2nya kite ni di dalam kategori yg mana??hehhe..

ade yg masa zikir ana tgk menangis2 smpai meraung2 nk jmpe nabi n ana tgk menangis die 2 mcm die x sedar yg die 2 masih berada dalam mjlis zikir heehe.. ade yg ana tgk berzikirnya tahap nek sheikh mcm badannya bergerak ikut rejtak zikirnya..ha mcm2 la..pak kiyai kata org2 mcm 2 da msuk ke alam lagi 1 tnpa die sedari..iaitu alam khusyuk..wallahu a'lam




0 comments: