SILA "CLICK NEW TAB FOR DETAIL POST" JIKA MENGHADAPI MASALAH MEMBACA ENTRI SILA EMAIL KAN PADA CAKERAWALA IBTISAM TERIMA KASIH

Feb 17, 2014

tuan Guru Sheikh Nuruddin Marbu Albanjari Al Makki

Assalamualaikum..

pada 13.2.2014 adalah hari yang paling bahagia ana rasa sbb ade kulaan ana nk datang bg ceramah..tp berkenaan Soal Jawab sebanyak 15 soalan..tp ana adela tulis ckit2..dalam outube ana tgk beliau ni mcm serius aje tau tp x sangka tergelak2 ana bile dengar ceramah die dan cara beliau menjawab setiap soalan mmg semuanyer berkaitan dengan masakan hahaha..
 selama 2 jam 30 minit beliau mengupas setiap soalan bagaikan mengupas bawang,menghiris cili,mengadun tepung hahaha..mmg lawak la..

ok la antara soalan2 yg diutarakan ialah:

1. bolehkah doa sampai kepada simati?
jawapannya senang,kalu sekarang kol orang sekajap je da tau kt mana kawan kite berada..tp Allah maha Kuasa..xknlah kuasa Allah dikalahkan dgn kuasa manusia..dan ingt,doa anak yg soleh adalah doa yang sentiasa datang kepada kedua ibu bapa..

2. apa perbezaan Infaq,zakat dan sedekah??
jawapannya senang berbeza dari segi huruf dan sebutan hahhaa..bukan ana reka2 tau..ni mmg lawak die..
infaq adalah pembiayaan yang telah dikhususkan kepada sesiapa yang dikehendaki,zakat berkenaan dgn duit atau harta,sedekah plak kepada pemberian..sedeqah ade wajib dan ade sunat.dan kalau antum nk tau..hubungan intim antara suami isteri itu adalah sedekah jgk dan ade dalilnya cuma x sempat tulis..

3. bolehkan infaq digunakan pada tujuan lain??
jawapannya infaq yang telah dikhususkan tidak boleh dipakai pada tujuan lain..dan hukumnya adalah haram..menyeleweng duit orang yang infaq dijalan Allah ni adalah sangat terlarang.

4. mana 1 yang boleh tasawuf atau suluk??
jawapannya ulama salafi tidak membenarkan mempelajari ilmu tasawuf kerana pada zaman Rasulullah tidak ade mempelajarinya..tp mereka x tau dlm ilmu tasawuf 2 ade ilmu ikhlas,ilmu belajar,ilmu hakiki,ilmu tauhid,ilmu sabar..ha 2la yg dinamakan ilmu tasawuf hahaha..jadi boleh aje kita pelajari ilmu tasawuf ni

5. mana yang lebih afdhal untuk amin??adakah sebelum imam atau selepas imam..
jawapannya di mesir imam baru sebut waladhollllllliiiinnnnnn makmum da aaamiiiiiiinnnnnnn tau..tp di Malaysia mengikut sistem kepimpinan yakni dipimpin oleh imam..jadi imam sebut amin baru la makmum sebut amin..dan sebenarnya tiada masalah..mana2 pon boleh dan elok ikut yang sudah sedia ada..dan untuk pengetahuan antum,ucapan yang paling dicemburui oleh orang yahudi adalah Assalamualaikum dan makmun sebut aminnn dibelakang imam.

imam itu dhomin..(penjamin) dan bilal itu mu'tamam(penyempurna)

alhamdulillah..bila da abis kami solat berjemaah dan habis pukul 9.30 mlm..ana sempat la bergambar kenangan dengan beliau.






0 comments: