SILA "CLICK NEW TAB FOR DETAIL POST" JIKA MENGHADAPI MASALAH MEMBACA ENTRI SILA EMAIL KAN PADA CAKERAWALA IBTISAM TERIMA KASIH

Apr 15, 2014

ANCAMAN BAGI ORANG YANG TIDAK MENUNAIKAN ZAKAT


HADIS QUDSI






Daripada Jabir bin Abdullah r.a, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Tidaklah seorang pemilik unta yang tidak menunaikan zakatya, melainkan pada hari kiamat ia akan dihempaskan ke daratan yang sangat luas bersama unta-untanya dalam jumlah yang sangat banyak. Kemudian unta-unta itu akan menginjak-injak orang tersebut dengan kaki dan kukunya.”

Tidaklah seorang sapi yang tidak menunaikan zakatnya melainkan pada hari kiamat ia akan dihempaskan ke daratan yang sangat luas bersama-sama sapi-sapinya dalam jumlah yang sangat banyak. Lalu sapi-sapinya itu menanduknya dengan tanduknya dan menginjak-injak dengan kakinya.
Tidaklah seorang pemilik kambing yang tidak menunaikan zakatnya melainkan pada hari kiamat ia akan dilemparkan ke tanah yang sangat luas bersama-sama kambingnya dalam jumlah yang sangat banyak. Lalu kambing itu menanduknya dengan tanduknya dan menginjak-injak dengan kukunya, padahal antara kambing-kambing itu tidak ada yang bertanduk ataupon yang patah tanduknya.
Tidaklah seorang pemilik harta simpanan yang tidak menunaikan zakatnya, melainkan harta simpanannya akan menjelma pada hari kiamat menjadi seekor ular yang botak. Ular itu akan mengikutinya dengan mulut yang terbuka siap mematuknya. Jika ular itu mendatanginya, serempak ia berlari meninggalkannya.
Setelah itu Rabnya berseru kepada orang itu, “Ambillah harta yang telah kamu simpan itu! Sesungguhnya Aku tidak lebih memerlukannya daripadamu.” . tatkala ular tersebut mendapati pemilik simpanan harta itu berada dalam keadaan terdesak, tidak boleh menghindarkan diri daripadanya, maka ia pun menggigit tangannya dengan mulutnya, lalu menggigit dengan gigitan yang sangat kuat.

(riwayat Ahmad



ASSALAMUALAIKA YA RASULULLAH

Rasulullah Kerap Berlapar

Nu'man bin Basyir ra meriwayatkan: "Bukankah kalian biasa makan dan minum sesuka hati kalian? Sungguh aku pernah melihat Rasulullah saw tidak menemukan apa-apa pon untuk mengisi perut Baginda, tidak jugak kurma yang buruk," (riwayat Tirmizi, Muslim, Ahmad dan Ibn Sa'd)

0 comments: