SILA "CLICK NEW TAB FOR DETAIL POST" JIKA MENGHADAPI MASALAH MEMBACA ENTRI SILA EMAIL KAN PADA CAKERAWALA IBTISAM TERIMA KASIH

May 10, 2017

Drama menanti febuari -pandangan syariah part 1

Ana tak follow drama menanti febuari ni tapi mula hangat dibincangkan semasa balik ke rumah mertua minggu lepas, kalau nak tahu ceritanya taip ja sinopsis kat google kan

Dari apa yang ana dapat tahu beberapa isu berbangkit berhubung undang-undang syariah yang dikelirukan atau pencapaian jalan cerita tak tepat

Isu berbangkit

1)prosuder mahkamah syariah yang membubarkan perkahwinan dalam tempoh 6bulan kehilangan suami

2) tuntutan fasakh bagi isu nafkah yang terabai sepanjang tempoh kehilangan

3)suami hilang dalam perundangan malaysia serta mazhab

4) penyelesaian yang sepatutnya bagi membolehkan isteri berkahwin jika suami hilang

Bersama ni ana titipkan sekalung pendapat yang ana selesa dalam menjawab beberapa isu berbangkit

......................................

"teringat drama menanti februari. tp sy cuma mengikuti awal mggu drama ini dipertontonkan. n kemudian trus ke ep akhir drama ini. namun stlh mendengar ep akhir smlm d mn arie (zul arifin) mempersoalkan fiza (bkn sy)😂 sng2 boleh menerima kehadiran org lain sdgkan dia hlg xlama cuma 6 bln. dan tdpt 1 ep xsilap d mn edie bwrbncang dgn ibu bapa ny bkata dia xslh sb perkahwinanny sah dan tlh mendapat kebenaran. d sini ttba sy musykil. husband pon ttbe tny sy ttg tempoh kehilangan trsbt. 😂

di sini, kita anggapkan arie dikategorikan sbgai org yang hilang @pun al mafqud.

Al-mafqud merujuk seseorang yang hilang daripada tempat asalnya dalam tempoh yang lama sehingga terputus berita mengenainya dan tidak diketahui sama ada dia masih hidup ataupun sudah meninggal dunia.

di dlm peruntukan uu keluarga islam n.selangor

BAHAGIAN V - PEMBUBARAN PERKAHWINAN

Seksyen 54. Anggapan mati

(1) Jika suami mana-mana perempuan telah mati, atau dipercayai telah mati, atau telah tidak didengar perkhabaran mengenainya bagi suatu tempoh empat tahun atau lebih, dan hal keadaan adalah sebegitu hingga dia patut, bagi maksud membolehkan perempuan itu berkahwin semula, dianggap mengikut Hukum Syarak sebagai telah mati, maka Mahkamah boleh, di atas permohonan perempuan itu dan selepas apa-apa siasatan yang wajar, mengeluarkan dalam bentuk yang ditetapkan, suatu perakuan menganggap kematian suami itu dan Mahkamah boleh di atas permohonan perempuan itu membuat perintah bagi pembubaran perkahwinan atau fasakh sebagaimana diperuntukkan di bawah seksyen 53.

(2) Suatu perakuan yang dikeluarkan di bawah subseksyen (1) hendaklah disifatkan sebagai perakuan kematian suami itu dalam erti perenggan 14(4)(b).

(3) Dalam hal keadaan yang disebut dalam subseksyen (1), seseorang perempuan adalah tidak berhak berkahwin semula tanpa suatu perakuan yang dikeluarkan di bawah subseksyen (1) walau pun Mahkamah Tinggi mungkin telah memberi kebenaran menganggap suami itu telah mati.

(4) Perakuan yang dikeluarkan di bawah subsekyen (1) hendaklah didaftarkan seolah-olah perakuan itu telah mewujudkan perceraian.

terdapat jg peruntukan di dalam uu sivil mengenai anggapan kematian cuma Yang membezakan antara peruntukan undang-undang sivil dan undang-undang Syariah hanyalah tempoh yang perlu ditunggu oleh waris untuk membentuk anggapan bahawa al-mafqud telah pun mati. Undang-undang sivil, waris perlu menunggu 7 tahun manakala undang-undang syariah, 4 tahun.

anggapan kematian jg boleh dirujuk melalui kes kehilangan penumpang dan krew MH370 d mn Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan menyatakan tidak perlu untuk melakukan solat jenazah ghaib pada waktu ini kerana pada penilaian mereka, situasi penumpang dan anak kapal adalah masih mafqud (hilang) iaitu hukumnya diiktiraf masih hidup. Solat jenazah hanyalah pada mereka yang diyakini (pasti) sudah mati

oleh yg demikian pengamalan di malaysia penentuan sm ada org tersebut al mafqud atau sudah dibuktikam kematiannya hanya Mahkamah Syariah yg boleh utk menentukan perkara tsbt. dgn syarat mengikut peruntukan seksyen.54 uu keluarga islam."

0 comments: