SILA "CLICK NEW TAB FOR DETAIL POST" JIKA MENGHADAPI MASALAH MEMBACA ENTRI SILA EMAIL KAN PADA CAKERAWALA IBTISAM TERIMA KASIH

Dec 2, 2012

Tafakur cinta


Assalamualaikum semua..erm asif ya ana da lama x update Ibtisam ana ni..almaklum la,banyak keje sampai terlupa pada Ibtisam hehehe..mafkan ana ye Ibtisam..xpe arini ana update kamu ye hehehe..selama ana di Kota Jambi ni banyak pengalaman dan pengajaran yang dapat ana pelajari salah satunya pelajaran dalam bab Tasawuf..ana sgt teruja sbb dapat berjumpa orang yang hebat dalam ilmu agama..ana x percaya sebenarnya Pak Kiyai yang ana jumpa tu rupanya adalah daripada keturunan ana jgk..dalam keluarga Banjar di Banjarmasin..Insyallah sekiranya ada peluang ana akan menyusul beliau ke sana..kerna ade sesuatu yang menarik di situ..

Tafakur Cinta…indah sekali bila menyebutnya tapi adakah ia sampai ke setiap genap penjuru hati manusia???

Menyebak rahsia disebalik keagungan anugerah cinta, ada banyak rahsia disebalik anugerah cinta, siapa yang bisa membuka tabir rahsia itu tentu ia akan dapat taburkan nikmat dari cinta-Nya yang manis, indah dan mempesona, bila antum ingin mengetahui dan dapat rahsia itu temukan jawapannya di dalam pencarian redha Illahi..

Pastinya antum tertanya-tanya kenapa ana buat post mcmni..nila yang dikatakan erti cinta yang sebenar..sekiranya kita mencintai Allah dan Rasul insyallah kita x akan sukar untuk mendapatkan cinta daripada hamba-Nya.. tidak mustahil bahawa sekarang ni ramai yang sudah mula mencari tarbiah Islamiyyah di madrasah2 yang dapat memberikan sakinah dalam jiwa manusia..ana pon terlibat sama dalam pencarian ni..mujurlah ana berkawan rapat dengan senior dan anak2 Indonesian yang sama menjadi para mujahid di Bumi Jambi ini..

Perasaan ana semasa berada disisi tok guru buatkan ana terasa jiwa dan perasaan melayang dan terbuai pabila mendengarkan syair dan qasidah daripadanya..

Sebagaimana Nabi Muhammad s.a.w dibersihkan, disucukan hatinya dengan 3 kali air zam-zam,begitulah yang ana rasa..yang buatkan ana terasa hati ini pabila masih ade lg hamba Allah yang kecil2 lagi sudah dihantar ke pesantren2 supaya anak2 mereka tidak tergugat iman dengan fitnah duniawi..banyak jugak ana belajar daripada ulama2 di sini..

Jiwa yang mantap adalah jiwa yang sentiasa bersih daripada sifat2 mazmumah..adakah antum tergolong dalam kategori tu???ana berdoa agar kita sama2 menjadi manusia yang mati dalam khushul khotimah bukan dalam suul khotimah..

Hati yang berkarat ubatnya adalah zikrul maut, menghadiri majlis ilmu dan sentiasa membaca Al-Quran..dan Allah juga suka hamba-Nya yang menangis dan merayu pada-Nya..ingatlah segala dugaan yang kita alami 2 bukanlah sebab Allah nk susuahkan kita tetapi Dia saying sgt pada kita..Allah tidak akan memberi dugaan tanpa mengikut kemampuan hamba-Nya..
Moga antum dapat mencari erti sebenar tafakur cinta..bukannya duduk2 sahaja tapi tiap anggota badan perlu la bergerak jgk untuk antum merasai sendiri nikmat mahabbatullah..







2 comments:

ADIB said...

Tafakkur cinta, biasa didengari tetapi tak difahami maknanya...syukran atas penjelasan...cinta bukan sekadar duduk tetapi perlu bersama dengan gerakannya..

thekerudungungu said...

alhamdulillah