SILA "CLICK NEW TAB FOR DETAIL POST" JIKA MENGHADAPI MASALAH MEMBACA ENTRI SILA EMAIL KAN PADA CAKERAWALA IBTISAM TERIMA KASIH

Apr 21, 2013

hibah, umra' dan ruqba


ISI KANDUNGAN


PENDAHULUAN
Hibah(pemberian) mencakupi hadiah dan sedekah kerana hibah,sedekah,hadiah dan ‘atiyyah membawa makna yang hampir sama.Hibah yang akan dibicarakan nanti adalah sebahagian daripada sistem ekonomi masyarakat Islam yang terlalu jauh daripada pandangan dan amalan masyarakat Islam itu sendiri, berbanding dengan zakat (fardhu), sedekah (sunat), hadiah (sunat), wakaf (sunat), wasiat (sunat – pelaksanaan wajib satu pertiga harta) dan sumbangan lain. Lantaran itu, adalah wajar perbicaraan tentang Hibah ini diketengahkan kepada masyarakat Islam dan bukan Islam untuk difahami dan dipraktikkan dalam kehidupan.

DEFINISI  HIBAH
Hibah(pemberian) 1 mencakupi hadiah dan sedekah kerana hibah,sedekah,hadiah dan ‘atiyyah membawa makna yang hampir sama.Jikalau memberi sesuatu kepada orang yang memerlukan dengan tujuan mahu mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala,ini dipanggil sedekah.Jikalau menyampaikan sesuatu kepada orang yang dihadiahkan kerana sesuatu penghargaan dan kasih sayang kepadanya,disebut hadiah ataupun hibah(pemberian).’Atiyyah pula ialah pemberian di kala sakit.


_____________________________________
       1.  Wahbah Al - Zuhaili penterjemah Dr. Ahmad Shahbari Salamon.(2002).Fiqh dan Perundangan Islam  Jilid V .
    Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.hlmn 1.

Hibah di Sudut Bahasa
Hibah 2 merupakan kalimah Arab yang memberi maksud ‘pemberian’. Di sudut bahasa, hibah adalah pemberian yang tidak didahului oleh tuntutan hak, dan padanya (barang yang diberikan itu) ada kegunaan bagi orang yang diberikan.
Mengikut pengertian ini, hibah boleh jadi pada zat yang tertentu dan bukan zat tertentu.Contoh ada ‘ain atau zat tertentu ialah mengurniakan dan memberi anak lelaki atau perempuan (lihat : surah As-Syuura ayat 49),
Firman Allah S.W.T :
°! ہù=ãB ÏNºuq»yJ¡¡9$# ÇÚöF{$#ur 4 ß,è=øƒs $tB âä!$t±o 4 Ü=pku `yJÏ9 âä!$t±o $ZW»tRÎ) Ü=ygtƒur `yJÏ9 âä!$t±o uqä.%!$# ÇÍÒÈ  
Maksudnya : bagi Allah jualah hak milik Segala Yang ada di langit dan di bumi; ia menciptakan apa Yang dikehendakiNya; ia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa Yang dikehendakiNya, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa Yang dikehendaki-Nya.
(Surah As – Syuura 42:49)
Mmanakala contoh tiada ‘ain atau zat tertentu ialah mengurniakan rahmat (lihat : surah Ali ‘Imran/ 8).

_____________________________________
Firman Allah S.W.T :
$oY­/u Ÿw ùøÌè? $oYt/qè=è% y÷èt/ øŒÎ) $oYoK÷ƒyyd ó=ydur $uZs9 `ÏB y7Rà$©! ºpyJômu 4 y7¨RÎ) |MRr& Ü>$¨duqø9$# ÇÑÈ  
Maksudnya : (Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau memesongkan hati Kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada Kami limpah rahmat dari sisiMu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberian-Nya.
(Surah Ali ‘Imran 3:8)
Disebut kepada pemberi hibah sebagai ‘Waahib’ (واهب), penerima hibah sebagai ‘Mauhuub lahu’(موهوب له) dan harta yang diberikan sebagai ‘Mauhub’ (موهوب) dan ‘Mauhabah’موهَبة)).

Hibah di Sudut Istilah
Hibah di sudut istilah syara’ ialah memberi milik benda tanpa ganjaran atau gantian (al-Jurjaani) atau hibah adalah memberi milik harta kepada orang lain tanpa ganjaran atau gantian (al-Majallah) 3.  
Hibah di dalam istilah syara’ ialah satu aqad yang dapat memindah milik sesuatu tanpa perlu menukar ganti kerana dibuat secara sukarela 4.Mazhab Hanbali mentakrifkan dengan maksud pemindahan milik barang pemberian yang harus diselenggara atau digunakan pada harta yang diketahui atau sukar diketahui,ada dan berkuasa menyerahkannya,bukan perkara
_____________________________________
3.  Sa’diy Abu Jaib . (1988) . al-Qaamus al-Fiqhi Lughatan wa Istilaahan . Kuala Lumpur . Darul Fikri Sdn. Bhd.
      4. Wahbah Al - Zuhaili penterjemah Dr. Ahmad Shahbari Salamon.(2002).Fiqh dan Perundangan Islam  Jilid V .
  Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.hlmn 1.
wajib di dalam kehidupan tanpa mengganti dengan sesuatu yang mana dari segi ‘uruf hibah dapat dikira daripada lafaz hibah(pemberian) dan memberi hak milik dan seumpamanya.Ia bukan berbentuk pinjaman,anjing,hamil,nafkah isteri,wasiat dan juga jual beli.Perkataan memindah milik bukan termasuk makna pinjaman,harta benda dan bukan bermaksud yang selain harta benda seperti anjing.Berkuasa menyerahkannya pula bukan bermaksud hamil,bukan perkara wajib tidak termasuk hutang dan nafkah,di dalam kehidupan tidak termasuk wasiat dan tanpa mengganti bukan termasuk aqad pertukaran seperti jual beli.
Penulis kitab al-Fiqh al-Manhajiy menyatakan : ‘Akad yang memberi faedah pemilikan ‘ain tanpa gantian, semasa hidup, secara sukarela.
Kata Imam al-Raghib al-Ishfihani dalam bukunya ‘Mu’jam Mufradat Alfaz al-Qur’an’ : “الهبة أن تجعل ملكك لغيرك بغيرعوض ” yang bermaksud : “Hibah ialah anda menjadikan harta milik anda kepada orang lain tanpa gantian/ganjaran.” Sekian dipetik. Jika pemberi mengatakan, aku berikan kain ini dengan ganti beras itu, lalu dipersetujui oleh penerima, maka ini bukan hibah tetapi menjadi jual beli, meskipun disebut ‘beri/ hibah’.


HUKUM HIBAH
Dari segi syara’ hibah adalah sunat 5 berdasarkan firman Allah S.W.T :
Maksudnya : ....... Kemudian jika mereka Dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat Yang lazat, lagi baik kesudahann

    (Surah An – Nisa’ 4:4)
Dan firman Allah S.W.T :
Makdudnya : .... dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang Yang terlantar Dalam perjalanan, ..........
                                                                                                                      (Surah Al – Baqarah 2:177)
Manakala sabda Rasulullah S.A.W :
تهادوا تحابوا
Maksudnya : Berilah hadiah,kamu akan berkasih sayang.
_____________________________________
5.  Wahbah Al - Zuhaili penterjemah Dr. Ahmad Shahbari Salamon.(2002).Fiqh dan Perundangan Islam  Jilid V .
   Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.hlmn 2.
Dan sabdanya lagi :

لا تحقرن جارة أن تهدي لجارتها ولو فرسن شاة
Maksudnya : Janganlah kamu menghina jiran tetangga yang memberi hadiah kepada jirannya sekalipun hanya sepotong kambing iaitu kukunya,yang merupakan pada asalnya ialah unta yang kecil,tetapi di sini meminjam perkataan kambing.
Ijma’ para ulama telah sepakat mengatakan sunat hibah ini dengan segala bentuk dan jenisnya.Tolong menolong sesama kaum keluarga adalah lebih afdal kerana ia boleh mengeratkan silaturrahim.
Maka haram bagi pemberi hibah mengambil balik pemberian yang telah sah menjadi hak milik bagi penerima hibah, kecuali hibah si ayah kepada si anak di mana harus si ayah mengambil balik pemberiannya daripada si anak.
Tidak halal bagi seseorang mengambil kembali apa yang telah diberikannya.
Sabda Baginda :
 العائد فى هبته كالكلب يقيء ثم يعود في قيئه
Maksudnya : Orang yang menarik balik barang pemberiannya adalah seumpama anjing yang muntah,kemudian menjilat semula muntahnya itu.

Tidak halal 6 bagi seseorang mengambil kembali apa yang telah diberikannya melainkan bapa terhadap anaknya.Dari Ibnu ‘Amru Ibnu ‘Abbas meriwayatkan :
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لاَ يَحِلُّ لِرَجُلٍ مُسْلِمٍ أَنْ يُعْطِىَ الْعَطِيَّةَ ثُمَّ يَرْجِعَ فِيْهَا
 إِلاَّ الْوَالِدَ فِيْمَا يُعْطِي وَلَدَهُ.
Maksudnya : Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam telah bersabda : Tidaklah halal bagi seseorang lelaki Islam yang memberikan sesuatu pemberian,kemudian dia kembali padanya melainkan bapa pada apa yang diberikannya kepada anaknya.
(Diriwayatkan oleh Ahmad,dan disahkan oleh At – Tarmizi dan Ibnu Hibban)

Menarik balik pemberian harus di sisi Mazhab Maliki 7 pada barang yang diberi oleh bapa kepada anaknya yang masih kecil ataupun yang besar dengan lima syarat berikut iaitu :
1.      Anak tidak berkahwin selepas hibah
2.      Tidak membaharui hutang yang sudah matang.
3.      Barang yang diberi tidak berubah keadaanya.
4.      Penerima tidak membaharui atau mengubah barang pemberian.
5.      Pembeli atau penerima tidak ditimpa sakit.


_____________________________________
6.  Al – Ustaz Abdul Hamid Hakim . (2006) . Al – Mu’in Al – Mubin Jilid 3 & 4 . Kuala Lumpur :
     Al – Hidayah Publishers Kuala Lumpur.hlmn 513.
7.    Wahbah Al - Zuhaili penterjemah Dr. Ahmad Shahbari Salamon.(2002).Fiqh dan Perundangan Islam  Jilid V .
     Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.hlmn 21-22.
Para imam juga telah sepakat bahawa sesuatu pemberian hibah hanya sah dengan ijab(penawaran),dan qabul(penerimaan) serta terima serahan harta atau memegangnya.
Para imam juga bersepakat bahawa menepati pada janji yang baik adalah dituntut dan mengkhususkan beberapa orang anak dalam sesuatu pemberian adalah makruh,begitu juga melebihkan sebahagian mereka daripada sebahagian yang lain.

RUKUN HIBAH
Perkara 837 daripada Al – Majallah 8 menyebutkan bahawa “Sesuatu pemberian dapat berkuatkuasa dengan ijab dan qabul dan disempurnakan dengan penerimaan serahan.”Rukun hibah menurut jumhur ulama ada 4 iaitu pemberi,penerima,barang yang diberi dan sighah(lafaz).

1.      Pemberi

Pemberi ialah orang yang memiliki barang yang diberi,jikalau benar ia pemilik yang sah,dia berhak memberi.Menurut pendapat jumhur,sekiranya pemilik barang sakit memberi sesuatu kepada seseorang,kemudian mati,pemberiannya itu hanya 1/3 (20%) daripada harta peninggalannya.


_____________________________________
8.    Wahbah Al - Zuhaili penterjemah Dr. Ahmad Shahbari Salamon.(2002).Fiqh dan Perundangan Islam  Jilid V .
     Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.hlmn 4.

2.      Penerima

Penerima ialah semua orang dan seseorang itu harus memberikan semua hartanya kepada orang lain  melalui persetujuan.Manakala pemberian semua hartanya kepada sebahagian anak – anaknya dalam pemberian adalah makruh hukumnya,menurut jumhur ulama,sekalipun ada yang berpendapat harus.

3.       Barang yang Diberi

Segala barang yang dimiliki.

4.      Sighah

Segala perkara yang dituntut dalam ijab dan qabul berupa perkataan atau perbuatan seperti lafaz hadiah,hibah,pemberian dan yang seumpama dengannya.

Ijab sama ada secara terus – terang seperti kata pemberi, “Aku berikan barang ini kepadamu”, atau ijab secara tidak terus terang seperti kata pemberi, “Aku telah menyerahkan hak milik kepadamu”,atau “Aku telah jadikan barang ini untukmu” atau “Dia untukmu” atau “Aku telah berikannya” atau “Aku telah serah untuknya” atau “Aku hadiahkan untuknya” atau “Aku berikan makanan ini untuknya” atau “Aku bawa kamu di atas tunggangan ini” dan berniat barang itu sebagai pemberian.Qabul pula ialah seperti “Aku terima”.Ini kerana menyerahkan barang pemberian atau menjadikan barang pemberian itu untuk si penerima tanpa perlu mengganti adalah makna sebenar kepada hibah dan kerana    lafaz – lafaz yang lain mengikut keadaan uruf manusia atau penggunaan mereka sudah cukup membawa makna memindah hak milik.

Di syaratkan pada shighah 9 (ijab dan qabul) 3 perkara berikut :

1.      Bersambung penerimaan (qabul) dengan pemberian (ijab), di mana waktu ijab dan qabul itu tidak dipisahkan oleh ‘pemisah’ (samada percakapan, perbuatan atau diam) yang diambilkira (diterimapakai) secara ‘uruf (kebiasaan setempat). Jika pemberi berkata, saya berikan duit ini kepada awak, lalu penerima bercakap-cakap tentang kereta kemudian menjawab, saya terimalah duit itu. Maka pemberian/ hibah itu tidak sah.

2.      Tidak mengikat shighah tersebut dengan apa-apa syarat. Maka jika pemberi mengatakan, saya berikan duit ini kepada awak jika hujan turun, pemberian/ hibah itu tidak sah kerana bersyarat.

3.      Tidak mengikat shighah tersebut dengan waktu. Maka jika pemberi mengatakan, saya berikan buku ini kepada awak sebulan, pemberian itu tidak sah kerana terikat dengan waktu tertentu.Namun begitu, jika pemberi mengatakan, saya berikan rumah ini kepada awak selagi saya hidup, apabila saya mati rumah ini menjadi pusaka anak-anak saya, pemberian itu tetap dikira

_____________________________________
sah dan menjadi hak milik pemerima secara mutlak, meskipun bersyarat demikian. Ini adalah kes pengecualian yang menjadikan hibah berlangsung dan syarat terbatal. Hibah ini disebut hibah Umra. Rasulullah s.a.w menyebut : “al-Umra jaaizah” bermaksud : Hibah Umra harus (berlangsung dan menjadi hibah yang sah). Begitu juga hibah Ruqba di mana pemberi mengatakan, saya berikan rumah ini kepada awak selama saya atau awak hidup, jika saya mati ia tetap milik awak dan jika awak mati ia kembali kepada saya. Pemberian ini tetap berlangsung dan menjadi milik penerima hibah, manakala syarat masa itu lagha/ batal/ sia-sia. Hibah sebegini dinamakan hibah Ruqba.

Dan terkecuali dari mengi’tibarkan ijab dan qabul 10 itu beberapa perkara iaitu :

1.         Kalau perempuan memberikan gilirannya kepada  madunya tidaklah berkehendak kepada qabul menurut pendapat yang sah.
2.         Apa yang dilucutkan oleh sultan atau gabenor – gabenor hakim dan lain – lain pegawai kerana berlakunya adat demikian.
3.         Kalau dibelinya perhiasan untuk anaknya yang masih kecil,maka itu adalah memilikkan baginya.Kata Al – Imam As – Subski “berlainan dengan yang kalau dibelikannya untuk isterinya,tidaklah jadi memilikkan baginya,sedang perbezaan di antara keduanya ialah dia sebagai wali anak yang masih kecil itu tetapi tidak isteri.Yang muktamadnya tentang ini adalah menurut adat”.

_____________________________________
10.  Al – Ustaz Abdul Hamid Hakim . (2006) . Al – Mu’in Al – Mubin Jilid 3 & 4 . Kuala Lumpur :

       Al – Hidayah Publishers Kuala Lumpur.hlmn 518.

SYARAT – SYARAT HIBAH
Terdapat syarat-syarat pemberi dan syarat-syarat barang yang diberi. Ulama' Mazhab Hanbali pernah menyebut 11 syarat 11 dalam hibah iaitu:

1.      Barang itu harus diselenggarakan.
2.       Pilihan barang yang baik.
3.      Harta yang sah untuk jual beli.
4.      Tiada tukar ganti.
5.      Hadiah itu diberi kepada orang yang sah memilikinya.
6.       Ada qabul daripada penerima.
7.      Menjaga barang pemberian sebelum dipergunakan.
8.      Pemberian disempurnakan.
9.      Tiada jangka waktu tertentu.
10.  Orang yang harus menyelenggarakan pemberian itu ialah seorang yang merdeka, mukallaf dan cerdik.
11.  Bentuk barang yang diberi mestilah harta, bukan barang-barang yang tertentu.

Syarat – syarat Pemberi

Seorang pemberi hadiah itu disyaratkan `berkeahlian' untuk menderma iaitu seorang yang berakal, baligh, serta matang atau cerdik. Syarat ini telah pun berkuat kuasa, kerana hibah merupakan satu `aqad sukarela. Dengan itu juga tidak harus pemberi itu seorang kanak-kanak
_____________________________________
11.    Wahbah Al - Zuhaili penterjemah Dr. Ahmad Shahbari Salamon.(2002).Fiqh dan Perundangan Islam  Jilid V .
       Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.hlmn 7.
atau seorang yang gila. Ini kerana kedua-duanya tidak berupaya untuk menderma lantaran keadaannya yang susah dan bahaya. Demikian pula seorang bapa yang tidak mampu memberi hibah, kerana harta yang sedikit tanpa mensyarat ganti. Keadaan ini tiada perselisihan kerana keupayaannya terbatas terha­dap bentuk-bentuk manfaat dan pemberian, yang mana derma atau sumbangannya mendatangkan kesusahan semata-mata. Oleh itu tidak harus bagi bapa yang sedemikian mengeluarkan derma.

Menurut pendapat Abu Hanifah dan Abu Yusuf tidak harus seorang bapa mensyaratkan mengganti sesuatu pemberian pada anak-anak. Ini kerana `pemberian' dengan syarat mengganti hanya suatu `aqad sukarela di permulaan iaitu sebelum menerima serahan, kemudian menjadi jual beli pada akhirnya iaitu selepas menerima serahan. Bapa pula tidak berupaya menjelaskan derma. Menurut Muhammad, pemberian hibah daripada bapa dengan syarat mengganti adalah harus kerana perkara ini dalam makna jual beli menurut kaedah pengajaran melalui penye­suaian makna.

Syarat – syarat Barang yang Diberi

Barang yang diberi dikenakan beberapa syarat :

1.      Barang itu hendaklah ada pada waktu pemberian (Hibah)
Oleh itu suatu pemberian itu tidak berlaku jika tiada barang pada waktu `aqad seperti memberi pohon tamar yang berbuah pada tahun ini, atau anak kambing yang lahir pada tahun ini. Di sini, hibah tidak berlaku kerana menyerahkan pemberian bagi benda yang belum ada. Oleh sebab itu `aqad seperti ini batal.
Contoh lain ialah memberi anak kambing yang masih berada di dalam perut (kandungan) dan memberi kuasa untuk memegangnya selepas lahir.Di sini  tidak  berlaku  hibah kerana berlaku dua kemungkinan sama ada anak kambing ada atau tidak. Ini kerana perut yang membuncit kadang - kadang disebabkan mengandung ataupun sesuatu penyakit di dalam perut.Begitu juga kalau memberi tepung yang masih di dalam biji gandum, minyak yang menjadi biji, mentega di dalam susu atau minyak zaitun pada biji zaitun, hukumnya tidak harus sekalipun pemberi kuasa menerima serahan setelah semua benda tadi siap. Ini disebabkan pembelian itu belum ada. Barang yang belum ada tidak boleh dipindah milik. `Aqad yang dibuat itu batal, serta 'aqad itu perlu diperbaharui semula.
Sementara itu pemberian susu yang masih dalam kantung susu Iembu, bulu biri-biri yang masih berada di tubuh kambing, tanaman dan pohon tamar yang masih di dahan dan tamar yang masih berada di atas pokoknya adalah seperti hibah sepadu yang ditakuti pada masa akan datang berlaku kerosakan. Jikalau pemberi itu memotong bulu biri-biri, memetik buah tamar dan menyerahkan kepada penerima, hukumnya harus, kerana barang itu ada dan dimiliki. Namun masih tidak harus jikalau tidak menghilangkan halangan iaitu pemberi sibuk dengan perkara lain. Oleh sebab itu jika pemberi memotong bulu biri-biri atau memetik buah tamar, hilanglah halangan dan menjadikannya harus. Dengan itu, pemberian seperti ini harus dan betul.
Ulama' Mazhab Syafie dan Hanbali sepakat dengan ulama' Mazhab Hanafi tentang syarat ini. Mereka berkata, "Segala benda yang sah berjual beli, sah jugalah sebagai pemberiannya." Kata ulama' Mazhab Maliki, harus juga pemberian barang yang tidak sah dijual beli seperti hamba yang lari dari tawanan, unta yang sesat, benda yang tidak diketahui dan buah yang belum masak serta barang yang dirampas.

2.      Barang itu hendaklah harta yang halal.

Oleh sebab itu pemberian hibah tidak berlaku pada harta benda yang bukan asal seperti panas, bangkai, darah, berburu di Tanah Haram, dalam keadaan berihram dan sebagainya. Tidak harus satu pemberian itu dari­pada barang yang tidak betul seperti arak.

3.      Barang itu hendaklah dipunyai oleh dirinya sendiri.

Pemberian tidak boleh pada benda-benda yang harus. Syarat-syarat yang lepas semuanya adalah syarat-syarat berkuatkuasanya suatu pem­berian.
4.      Barang itu hendaklah dimiliki oleh pemberi.

Oleh sebab itu suatu pemberian tidak boleh berlaku pada harta benda kepunyaan orang lain tanpa izinnya, kerana adalah mustahil menyerahkan hak milik pada barang yang tidak dimilikinya.Syarat ini dilaksanakan menurut Mazhab Hanafi.Harus hukumnya memberi hadiah pada barang yang dimiliki, menurut Mazhab Hanafi, sama ada barang itu miliknya atau barang berhutang. Oleh itu harus memberi barang hutang kepada orang yang mempunyai hutang, kerana orang yang dalam tanggungan berkuasa menyerahkan barang pemberian dan meme­gangnya. Malahan penerimaan barang menyamai taraf penerimaan barang orang yang dalam tanggungan. Di samping itu harus pemberian hibah barang hutang kepada orang yang tiada berhutang, sekiranya diizinkan kepadanya menerima serahan secara terang-terangan. Penerimaannya diizinkan berdasarkan kaedah istihsan.

5.      Barang itu hendaklah terpelihara atau terpilih.

Oleh sebab itu menurut Mazhab Hanafi, tidak sah pemberian hibah sepadu sekiranya ada kemungkinan berlaku pembahagian seperti rumah atau tempat tinggal yang besar, di mana pemberian itu menjadi rosak. Namun jikalau barang yang dihibahkan itu dibahagi-bahagikan dan juga diserah­kan, pemberian itu sah. Ini adalah syarat sah bagi suatu pemberian hibah.

Pemberian itu harus, jika barang sepadu yang dihibahkan kepada orang tiada kemungkinan terbahagi, seperti kereta, bilik mandi, tempat tinggal yang kecil dan benda yang tidak boleh dibahagi. Pemberian di sini diharuskan kerana darurat di mana pemberi kadang-kadang perlu kepada pemberian sebahagian barang atau harta tersebut.Dalil mereka ke atas keadaan yang pertama : bahawa penerimaan dalam suatu pemberian ada­lah tei ulasuk syarat, seperti kes gadaian yang akan diterangkan. Sedang­kan pemberian hibah sepadu menghalang daripada penerimaan kerana penggunaan atau penyelenggaraan pada setengah barang sepadu sukar digambarkan. Oleh sebab itu mendiami separuh rumah yang dihibahkan adalah mustahil. Penyelenggaraan atau penggunaan pada rumah itu tidak dapat dijalankan kecuali pada keseluruhan rumah. Sementara itu 'aqad pemberian tidak bermaksud seluruh rumah. Oleh sebab pemberian hibah sepadu yang tidak boleh dibahagi atau diagihkan, ia menghalang kesem­purnaan clan kesahihan penerimaan barang.

Kata ulama' Mazhab Maliki, Syafi`i dan Hanbali bahawa pemberian barang sepadu yang dihibahkan adalah harus seperti di dalam kes jual beli. Oleh sebab itu, penerimaan pada pemberian barang sepadu yang di­hibahkan juga sah seperti penerimaan di dalam barang jualan sepadu. Sifat penerimaannya ialah pemberi menyerahkan segala barang yang berkena­an kepada penerima. Dengan itu dia telah melunaskan hak penerima secukupnya clan bahagian perkongsiannya yang berada di tangan penerima menjadi miliknya seperti wadi`ah.

6.      Barang yang diberi itu hendaklah berbeza daripada barang yang lain.

Pemberian disertakan dengan barang yang ada hubungan dengannya dan akhirnya tidak mengasingkan barang yang ada kena-mengena dengan barang pemberian. Ini kerana yang dimaksudkan penerimaan barang ialah kepastian untuk menyelenggarakan dan mengurus barang yang diterima tidak dicapai jikalau barang pemberian tidak dicampur dengan barang lain yang ada kaitan. Ini adalah syarat sah pemberian.

Berdasarkan perkara tadi, jikalau seseorang memberi tanah yang ada tanaman tetapi pemberian itu mengecualikan tanaman atau pemberian tanaman dengan mengecualikan tanah, pohon tamar yang ada buah tetapi mengecualikan buahnya, buah tamar dengan mengecualikan pohon tamar, hukumnya tidak harus, sekalipun telah menerima barang pemberian. Hibah seperti ini tidak boleh dipakai. Seandainya buah-buahan telah dipetik dan tanaman telah dituai, kemudian diserahkan dalam keadaan kosong tanpa hasil tadi, hukumnya harus, kerana `penghalang' kepada perlaksanaan hukum `aqad yang mensabitkan pemilikan barang telah gugur.



Begitu juga jikalau seseorang memberikan rumah yang ada keleng­kapan perabot dengan mengecualikan kelengkapan perabot, atau bekas yang ada barang yang lain dengan mengecualikan barang itu, atau memberi binatang tunggangan (kuda) yang ada di atasnya muatan, dengan menge­cualikan muatan sementara barang pemberian telah diserahkan, pemberian seperti ini tidak boleh, dan barang itu masih menjadi kepunyaan pemberi. Ini kerana barang pemberian dicampuradukkan dengan yang lain. Ini sama kedudukannya dengan pemberian hibah sepadu. Hibah ketika itu menjadi rosak.Jikalau barang pemberian itu dibezakan daripada barang lain dan penyerahan itu tetap pada satu barang tanpa mengecualikan apa yang ada di dalamnya, hukum pemberian itu harus.

JENIS PENERIMAAN

Penerimaan barang pemberian menurut Mazhab Hanafi ada dua jenis. Pe­nerimaan dengan jalan asli dan penerimaan dengan jalan wakil.

1.      Penerimaan dengan jalan asal.

Penerimaan dengan jalan asal, iaitu memegang harta itu untuk dirinya. Syarat harusnya hanya berakal sahaja. Oleh sebab itu kanak-kanak yang belum mumaiyiz dan juga orang gila tidak boleh memegangnya. Orang yang sudah sampai umur baligh, bukanlah menjadi syarat sah penerimaan dari segi istihsan. Dengan itu juga, harus kanak-kanak yang berakal (iaitu mumaiyiz) memegang barang yang diberi kepadanya.

Dari segi qiyas pula yang merupakan pendapat selain Mazhab Hanafi, mereka menjadikan sampai umur baligh sebagai syarat kerana katanya penerimaan termasuk dalam bab bidang kuasa clan kanak-kanak tidak ada bidang kuasa terhadap dirinya. Oleh sebab itu, kanak-kanak tidak harus memegang barang pemberian. Sebagaimana mereka tidak boleh berjual beli.

Dari segi istihsan pula, penerimaan barang pemberian digunakan untuk penyelenggaraan yang bermanfaat. Hal ini diketahui oleh            kanak - kanak yang berakal.

2.      Penerimaan dengan jalan wakil.

Penerimaan dengan wakil. Dalam hal penerimaan barang, wakil terbahagi kepada dua jenis iaitu jenis yang merujuk kepada penerimaan serahan dan jenis yang merujuk kepada penerimaan itu sendiri.

                                i.            Penerimaan bagi kanak – kanak

Jenis yang pertama ialah penerimaan bagi kanak-kanak. Syarat harusnya ialah bila ada penjaga atau orang yang memberi nafkah iaitu keadaan kanak-kanak yang di bawah perlindungan atau jagaan seseorang, iaitu di bawah pemeliharaan dan didikannya ketika tiada wali.

Jika orang lain memberi sesuatu kepada budak kecil, lalu walinya yang menerima barang itu hendaklah berdasarkan tertib yang ditentukan oleh Mazhab Hanafi, bapa kemudian wasuiya, datuk kemudian wasinya. Seandainya mereka ini tiada dan sukar dicari, penjaga barang itu berpin­dah kepada orang yang lebih jauh,sama seperti di dalam kuasa menikahkan kerana sebarang kelewatan wali yang tidak ada atau sukar dicari ini membawa kepada lenyapnya manfaat terhadap budak kecil itu.Wali atau penjaga hendaklah berpindah kepada orang yang selepas bapa dan datuk.

Sehubungan dengan itu, sekiranya salah seorang wali memberikan sesuatu dan harta yang ada pada mereka, kepada budak kecil, sah pemberiannya dan ada orang - orang yang memegang barang itu bagi pihak budak kecil Begitu juga jikalau bapa menjual harta anaknya yang kecil, kemudian harta yang dijual itu musnah akibat jualan, kemusnahan itu juga menimpa budak kecil kerana budak itu juga dikira sebagai penerima serahan dengan penerimaan bapa.

Sekiranya budak kecil yang berakal menerima barang yang diberi oleh salah seorang wali yang disebutkan, hukumnya harus menurut kaedah istihsan. Sebaliknya menurut qiyas tidak harus seperti yang ada pada bahagian penerimaan dengan jalan asli.

Tidak harus juga selain empat orang wali yang disebut tadi di samping ada salah seorang daripada mereka, menerima barang pemberian bagi pihak kanak - kanak, sama ada orang lain atau orang yang mempunyai hubungan kerabat seperti saudara lelaki, pakcik dan ibu, kerana mereka tidak mempunyai kuasa menjalankan harta budak kecil.
Sekiranya salah seorang daripada wali yang empat itu tiada, orang yang memberi perlindungan dan jagaan kepada budak itu, harus mene­rimanya, menurut kaedah istihsan. Dari segi qiyas pula, tidak harus kerana tiada kuasa menjalankannya, tetapi dari segi istihsan perkara ini boleh kerana dia merupakan orang yang memberi perlindungan kepadanya, juga termasuk jenis kuasa menjalankan kerana dialah yang mengasuhnya dan berusaha memberi kebaikan kepadanya. Penerimaan barang pemberian untuk kanak-kanak hanya boleh pada barang yang berguna. Dengan itu perkara ini termasuk dalam bab penjagaan.

                              ii.            Jenis yang merujuk kepada penerimaan itu sendiri.

Manakala jenis kedua, penerimaan dengan jalan wakil ialah jenis yang merujuk kepada penerimaan itu sendiri. Penerimaan di sini wujud dengan sebab adanya wakil daripada penerimaan (hibah) pemberian, sama ada penerimaan pemberian mahupun lebih kuat daripadanya. Keterangannya seperti berikut:
a.       Jika barang yang diberi pada tangan penerima sebagai wadi'ah (titipan) atau pinjaman, pemberiannya itu harus dan tidak perlu memperbaharui penerimaan selepas majlis 'aqad, menurut ka­edah istihsan. Tetapi secara qiyas, tidak boleh jadi, orang yang menerima pemberian selagi tidak memperbaharui penerimaan selepas `aqad antara penerima dan barang yang diberi. Ini kerana kuasa orang yang menerima wadi`ah (titipan) pada hakikat dan makna ialah sama dengan kuasa pemberi wadi`ah. Oleh sebab itu, harta benda yang ada di tangannya, perlu diperbaharui pene­rimaannya.

Dilihat dar-i segi istihsan bahawa penerimaan pemberian dan penerimaan wadi`ah ataupun pinjaman saling mempunyai ke­samaan kerana kedua-duanya adalah penerimaan amanah yang tidak diganti di mana pemberian adalah `aqad sukarela. Wadi`ah dan pinjaman, kedua-duanya sama-sama menerima atau meme­gangnya, yang mana pihak penerima dan pemberi berada pada kedudukan yang sama semasa penerimaan berlaku.

b.      Jika barang pemberian di tangan penerima dalam keadaan dikenakan ganti seperti barang rampasan dan dipegang di atas harta yang dipelihara untuk dijual dan barang yang dipegang dengan jualan yang rosak, sah pemberian itu dan bebas dari jaminan ganti. Ini kerana penerimaan jaminan ganti lebih kuat daripada penerimaan amanah. Oleh itu penerima menggantikan did pemberi kerana wujud kelayakan dengan jalan 'aqad iaitu penerimaan clan ditambah dengan jaminan ganti

c.       Jika barang yang diberi berada di tangan penerima dalam keadaan dijamin ganti oleh orang lain, seperti barang gadaian dijamin dengan hutang dan barang yang dijual, dijamin dengan bayaran harga. Menurut Karkhi, pemilik barang memberikannya kepada penerima belum dikira menjadi orangyang memegang atau meneri­ma serahan jika belum memperbaharui penerimaan. Ini kerana ia adalah penerimaan barang gadaian dan jual beli. Biarpun dengan penerimaan itu ada jaminan ganti, tetapi tidak sah pelepasannya. Oleh itu tiada kemungkinan memberi pelepasan dengan sebab pemberian supaya menjadi penerimaan amanah, kemudian di­ikuti kesamaan dua penerimaan. Ketika ini dipanggil penerimaan jaminan ganti. Jika berbeza dua penerimaan, tidak boleh meng­ganti atau mewakilkan. Ini berbeza dengan barang-barang ram­pasan dan harta yang dipelihara untuk dijual kerana jaminan tersebut dapat mengesahkan pelepasan daripadanya. Pemberi membenarkan pemberian dan penerimaan terus kekal tanpa ja­minan. Dengan itu persamaan dua penerimaan dapat saling mengganti atau mewakilkan satu sama lain.

PEMBERIAN KEPADA ANAK – ANAK.
Tiada khilaf antara jumhur ulama' mengatakan sunat 12 memberi sama rata di dalam pemberian kepada (sesama) anak-anak, makruh melebihkan sesama mereka seperti yang kami kemukakan sebelum ini. Namun mereka telah berselisih pendapat di dalam menerangkan maksud persamaan atau sama rata yang disunatkan.
Abu Yusuf dari Mazhab Hanafi, Mazhab Maliki dan Syafi`i pernah berkata yang juga merupakan pendapat jumhur iaitu sunat kepada se­orang bapa memberi sama rata sesama anak-anak, lelaki dan perem­puan di dalam pemberian.
_____________________________________
12.    Wahbah Al - Zuhaili penterjemah Dr. Ahmad Shahbari Salamon.(2002).Fiqh dan Perundangan Islam  Jilid V .
       Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.hlmn 28.
.
Bapa hendaklah memberi kepada anak perem­puannya seperti juga ia memberi kepada anak lelakinya, berdasarkan sabda Nabi S.A.W. :

سووا بين أولادكم في العطية, ولو كنت مؤثراً لاثرت النساء على الرجال

Maksudnya : Berilah sama rata sesame anak – anakmu di dalam pemberian,sekalipun kamu mahu mengutamakan kerana keutamaan wanita terhadap lelaki.

Di samping itu juga kerana keadilan di dalam pembahagian mu`amalah adalah amat dituntut.Para ulama' telah menerangkan Hadith-hadith ini tentang Sunnah memberi hadiah kepada anak-anak secara sama rata.

Mazhab Hanbali dan Muhammad dari Mazhab Hanafi pernah berkata bahawa seorang bapa boleh membahagi-bahagikan pemberian harta antara anak - anaknya berdasarkan pembahagian yang ditetapkan oleh Allah di dalam Mirath(harta pusaka), iaitu Allah telah menjadikan untuk bahagian seorang lelaki bersamaan dua orang perempuan kerana Allah S.W.T. telahpun membahagikan sesama mereka seperti itu. Pilihan yang lebih baik ialah mengikuti pembahagian yang telah ditentukan Allah. Juga kerana pemberian hibah di dalam kehidupan salah satu daripada dua keadaan pemberian, iaitu menjadikan untuk bahagian seorang lelaki bersamaan dua orang perempuan seperti semasa kematian dan kemudian diiringi oleh Mirath (harta pusaka) pula. Ini menunjukkan bahawa pemberian perlu dipercepatkan atau disegerakan selepas berlaku kematian. Pemberian itu sewajarnya berdasarkan pembahagian yang telah Allah tetapkan dalam harta pusaka.

‘UMRA (عُمْرَى) DAN RUQBA (رُقْبَى)

‘Umra 13 diambil dari kata – kata umrun (عُمْرٌ) iaitu hidup. Al-‘Umra 14 bermaksud pemberian semasa tempoh hidup penerima hibah atau pemberi hibah dengan syarat harta tersebut dikembalikan setelah kematian penerima hibah. Al-‘Umra juga bermaksud suatu pemberian yang bersifat sementara yang merujuk kepada hayat salah seorang sama ada pemberi hibah atau penerima hibah. Sekiranya penerima hibah meninggal dunia maka harta yang dihibahkan itu dikembalikan kepada pemberi hibah. Sebaliknya, jika pemberi hibah meninggal dunia maka harta hibah akan dikembalikan kepada waris pemberi hibah. Contoh lafaz hibah al-‘umra adalah seperti pemberi hibah berkata: “tanah ini aku berikan (hibahkan) kepada kamu semasa kamu hidup dan jika kamu mati maka harta itu kembali kepada aku jika aku masih hidup dan kepada waris aku jika aku telah mati” atau "Aku bagi rumah ni kepadamu selagi aku hidup" atau " Kau tinggallah dirumah tu selagi hayat kamu"

Ruqba 15 pula diambil dari kata – kata muraqabatun (مُرَاقَبَةٌ) yang bererti berinti – intipan kerana satu sama lainnya saling mengintip bilakah ia mati supaya kembali kepadanya. Manakala al-ruqba pula ialah pemberian dengan syarat kematian salah satu pihak sama ada pemberi hibah atau penerima hibah sebagai syarat pemilikan kepada salah satu pihak yang hidup.
_____________________________________
13.  Al – Ustaz Abdul Hamid Hakim . (2006) . Al – Mu’in Al – Mubin Jilid 3 & 4 . Kuala Lumpur :
       Al – Hidayah Publishers Kuala Lumpur.hlmn 509.
         14.   http://e-wasiat.blogspot.com/2011/02/hibah-dalam-bentuk-al-umra-dan-al-ruqba.html
15.  Al – Ustaz Abdul Hamid Hakim . (2006) . Al – Mu’in Al – Mubin Jilid 3 & 4 . Kuala Lumpur :
       Al – Hidayah Publishers Kuala Lumpur.hlmn 509.
Al-Ruqba 16 juga bermaksud suatu pemberian bersyarat yang ditentukan oleh pemberi hibah, di mana harta hibah akan menjadi milik penerima hibah sekiranya pemberi hibah meninggal dunia. Tetapi jika penerima hibah meninggal dunia sebelum pemberi hibah maka harta hibah akan kembali kepada pemberi hibah. Contoh lafaz hibah al-ruqba adalah seperti pemberi hibah berkata: “tanah ini aku berikan kepada kamu sebagai ruqba dan jika kamu mati dulu maka harta itu kembali kepada aku dan jika aku mati dulu maka harta itu untuk
kamu”.

Para fuqaha’ sepakat tidak mengharuskan hibah yang disyaratkan pemilikannya akan terlaksana pada suatu tempoh masa yang akan datang. Majoriti ulamak berpendapat hibah yang bersifat sementara seperti hibah ‘umra dan ruqba adalah sah tetapi syaratnya terbatal. Mereka berhujah bahawa jika syarat itu terpakai maka ia bertentangan dengan kehendak akad hibah itu sendiri. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Peliharalah harta kamu dan janganlah kamu (menghibahkannya) secara ‘umra kerana sesungguhnya sesiapa yang (menghibah) sesuatu secara ‘umra, maka ia menjadi milik orang yang   dihibahkan”.
Sebahagian daripada fuqaha’ mazhab Hanbali, Imam Malik, Imam al-Zuhri, Abu Thur dan lain-lain serta qawl al-qadim Imam Syafie berpendapat bahawa hibah ‘umra adalah harus dan syaratnya sah jika tidak dinyatakan oleh pemberi hibah bahawa harta yang dihibahkan akan
_____________________________________
         16.   http://e-wasiat.blogspot.com/2011/02/hibah-dalam-bentuk-al-umra-dan-al-ruqba.html

menjadi milik waris penerima hibah selepas kematian penerima hibah. Ini bermakna harta hibah akan kembali kepada pemberi hibah selepas kematian penerima hibah.

Sementara pendapat lain pula mengambil pendekatan bahawa hibah yang bersifat sementara pada hakikatnya bukanlah hibah tetapi ia adalah ‘ariyah (peminjaman). Imam Abu Hanifah dan Imam Malik mengharuskan hibah ‘umra tetapi tidak mengharuskan hibah ruqba. Pandangan mereka adalah berpandukan kepada hadis Rasulullah s.a.w yang telah mengharuskan hibah ‘umra dan membatalkan hibah ruqba. Namun hadis ini dikritik oleh Imam Ahmad kerana ia tidak diketahui kesahihannya. Mereka juga berpendapat bahawa hibah ruqba adalah hibah ta’liq ke atas sesuatu yang tidak jelas dari segi tempoh ia akan terlaksana.

Berdasarkan perbincangan di atas, dapat dirumuskan bahawa antara isu penting yang membawa perbezaan pandangan di kalangan fuqaha’ mengenai hibah ‘umra dan hibah ruqba ialah tertumpu kepada unsur hibah yang bersifat sementara dan hibah sesuatu yang dita’liqkan dengan hayat seseorang. Kedua-dua isu ini telah menimbulkan reaksi yang berbeza di kalangan fuqaha’.

Mazhab yang mengatakan hibah ‘umra dan hibah ruqba tidak diharuskan adalah berpandukan kepada hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud :

“Janganlah kamu memberi (hibah) sama ada secara ‘umra atau ruqba”.
Mazhab yang mengharuskan hibah ‘umra dan hibah ruqba pula berhujah dengan hadis yang bermaksud:
“(Hibah) ‘umra dan ruqba adalah diharuskan bagi mereka”.

Menurut Mazhab Syafie 17 hibah ‘umra dan ruqba ialah hibah sah, tetapi syarat tidak terpakai berdasarkan Jabir r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda :
" Umra dibenarkan untuk pemiliknya begitu juga ruqba dibenarkan untuk pemiliknya"
Kesimpulannya kebanyakan ulama telah mengharuskan pemberian ‘umra dan ruqba dengan menganggap kedua – duanya dari jenis hibah juga,perlu kepada ijab dan qabul serta penerimaan barang dan seumpamanya.Namun Mazhab Maliki dan Hanafi 18 melarang pemberian ruqba dan mengharuskan pemberian umra.

KESIMPULAN
Hibah merupakan amalan membantu ekonomi umat Islam dan merapatkan ikatan persaudaraan dan pertalian kasih sayang sesama insan. Ianya amat wajar disuburkan dalam kehidupan semua ahli masyarakat lantaran ia boleh dilakukan dalam bentuk harta, makanan, minuman, dan wang ringgit. Alangkah bertuahnya masyarakat yang prihatin kepada masalah umat yang hidup sezaman dengannya lalu memberi di saat orang memerlukan, tidak meminta-minta walau pun amat berhajat kepada sesuatu, pemurah tidak kedekut, pemaaf tidak pendendam, dan sentiasa sukakan kebajikan.Membantulah sesama umat Islam untuk merapatkan silaturrahim dan dapat membantu memajukan ummah.
_____________________________________
18.  Wahbah Al - Zuhaili penterjemah Dr. Ahmad Shahbari Salamon.(2002).Fiqh dan Perundangan Islam  Jilid V .
     Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.hlmn 6.
.




BIBLIOGRAFI

1.      Al – Ustaz Abdul Hamid Hakim . (2006) . Al – Mu’in Al – Mubin Jilid 3 & 4 . Kuala Lumpur : Al – Hidayah Publishers Kuala Lumpur.
2.      Sa’diy Abu Jaib . (1988) . al-Qaamus al-Fiqhi Lughatan wa Istilaahan . Kuala Lumpur . Darul Fikri Sdn. Bhd.
3.      Wahbah Al - Zuhaili penterjemah Dr. Ahmad Shahbari Salamon . (2002) . Fiqh dan Perundangan Islam Jilid V . Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur.
4.      http://e-wasiat.blogspot.com/2011/02/hibah-dalam-bentuk-al-umra-dan-al-ruqba.html
















0 comments: