PEMBERONTAKAN
Al-Bughah dari segi
bahasa bererti pelampau atau melampaui batas
Dari istilah bererti satu kumpulan
orang Islam yang menentang pemimpin muslin-iin, melakukan pemberontakan
terhadap pemerintahannya dan enggan mematuhi peraturan dan undang-undang yang
dikuatkuasakan oleh pemerintah sama ada orang yang berkaitan dengan hak Allah
atau hak manusia.
Dalam istilah biasa mereka dikenali
sebagai pemberontak. Mereka mempunyai dasar dan undang-undang mereka
sendiri, mempunyai organisasi dan pentadbiran sendiri serta mempunyai kekuatan
pertahanan, tentera dan senjata untuk melaksanakan pemberontakan.
Contohnya ialah al-Khawarij dan al-Haruriyah yang menentang
khalifah ‘Ali ra.
Menurut istilah fuqaha sebagaimana definisi yang
diutarakan oleh Ibnu Arafah al-Maliki adalah, sikap tidak mau tunduk dan patuh
keapda orang menjadi pemimpin sah dalam selain kemaksiatan dengan menggunakan
kekerasan, meskipun sikap itu diambil berdasarkan suatu alasan interpretasi
(penta ‘wilan).[1]
Al-baghyu
adalah haram berdasarkan hadits
القيامة يوم له حجة
فلا الطاعةمن يده نزع من
جاهلية ميتة مات للجماعة مفارقا
مات ومن
“Barangsiapa mencabut tangannya dari kepatuhan kepada
pemimpinnya, kelak pada hari kiamat, ia datang dalam keadaan ia tidak memiliki
satu hujjah pun. Barangsiapa mati dalam keadaan dirinya memisahkan dirinya dari
jamaah, maka ia mati dengan kamatian jahiliyyah.”[2]
Dalam
hadith lain, Rasulullah s.a.w bersabda,
من حمل علينا السلاح فليس منا
“Barangsiapa mengangkat senjata terhadap kami, ia bukan termasuk
dari golongan kami ”
Ulama
Hanafiyah mendefinisikan al-bughaat seperti berikut,sesuatu kaum yang memiliki
kekuatan dan kawasan tempat pertahanan, mereka berseberangan dengan kaum
Muslimin dalam sebahagian hukum berdasarkan sebuah pemahaman dan interpretasi
(ta’wil), menguasai sesuatu kawasan, membentuk sebuah komunitas tersendiri dan
menjalankan hukum-hukum mereka seperti kaum Khawarij dan yang lainnya.
Sementara
itu, ulama Malikiyah mendefinisikan al-bughaat seperti berikut, orang-orang
yang memerangi kaum Muslimin dengan berdasarkan pada suatu paham dan
interpretasi seperti kelompok-kelompok sesat misalnya Khawarij dan yang
lainnya. Mereka melakukan pemberontakan dan pembangkangan terhadap kaum
pemimpin kaum Muslimin atau tidak bersedia untuk tunduk dan patuh padanya, atau
tidak bersedia menunaikan suatu hak yang menjadi kewajiban mereka seperti zakat
dan semisalnya.[3]
Sementara
definisi menurut ulama Hanabilah atau ulama Hambaliyah adalah orang-orang yang
menentang dan memberontak kepada imam meskipun imam tersebut adalah imam yang
tidak adil dengan berlandaskan pada suatu paham dan unterpretasi sebagai
pembenaran sikap pemberontakan mereka itu. Mereka memiliki kekuatan dan senjata
meskipun di antara mereka tidak ada orang yang dipatuhi. Tindakan pembangkangan
dan pemberontakan terhadap imam adalah haram meskipun imam tersebut adalah imam
yang tidak adil.
Menurut
istilah syariat Islam, kaum bughat adalah segolongan umat Islam yang melawan
atau mendurhakai imam atau pemerintah yang adil dan menjalankan hukum syariat
Islam. Perlawanan mereka dilakukan secara terorganisasi atau teratur dibawah
satu pemimpin. Ulama Syafi’iah memberikan rumusan mengenai bughat ini sebagai
segolongan kaum Muslimin yang menentang imam (pemerintah yang adil) dengan
menyerang, serta tidak mau mengikutinya atau enggan memberikan hak imam yang
menjadi kewajibannya, dan mempunyai alasan yang kuat untuk memberontak serta
ada seorang pemimpin yang mereka taati.[4]
Firman
Allah dalam Surah Al-Hujurat ayat 9:
bÎ)ur Èb$tGxÿͬ!$sÛ z`ÏB tûüÏZÏB÷sßJø9$# (#qè=tGtGø%$# (#qßsÎ=ô¹r'sù $yJåks]÷t/ ( .bÎ*sù ôMtót/ $yJßg1y÷nÎ) n?tã 3t÷zW{$# (#qè=ÏG»s)sù ÓÉL©9$# ÓÈöö7s? 4Ó®Lym uäþÅ"s? #n<Î) ÌøBr& «!$# 4 bÎ*sù ôNuä!$sù (#qßsÎ=ô¹r'sù $yJåks]÷t/ ÉAôyèø9$$Î/ (#þqäÜÅ¡ø%r&ur ( ¨bÎ) ©!$# =Ïtä úüÏÜÅ¡ø)ßJø9$# ÇÒÈ
9. dan jika dua puak dari orang-orang Yang beriman berperang,
maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap
Yang lain, maka lawanlah puak Yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi
perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya
Dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam Segala
perkara); Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang berlaku adil.[5]
Unsur-unsur
dalam Kesalahan Memberontak
1.
Perbuatan menderhaka.
2.
Penggunaan kekuatan dan kekerasan.
3.
Niat memberontak.[6]
Unsur Perbuatan Menderhaka
1.
Perbuatan menderhaka bermaksud
menentang pemerintah atau berusaha menggulingkannya, tidak mematuhi perintahnya
atau undang-undang yang dikuatkuasakannya dan tidak melaksanakan
kewajipan-kewajipan yang tidak dianggap maksiat.
1. Pemberontakan
itu ditujukan kepada pemerintah Islarn yang adil yang tidak sepatutnya
ditentang atau digulingkan, malahan pemberontakan terhadap pemerintah yang fasiq pun
diharamkan oleh Islam walaupun dengan tujuan untuk melaksanakan amar nw’ruf
dan nah i munkar. Ini disebabkan pemberontakan itu akan memberi kesan
yang lebih buruk dan tidak memungkinkan maksud amar ma’ruf dan nahi
munkar tercapai.[7]
Unsur Penggunaan Kekuatan dan Kekerasan
Penggunaan kekuatan dan kekerasan
bermaksud bahawa pemberontak mempunyai kekuatan pertahanan mereka sendiri serta
mempunyai senjata dan tentera yang dapat melakukan tindakan yang boleh
mengganggu ketenteraman negara dan melakukan kekacauan dan huru hara.
Unsur Niat
Niat yang dimaksudkan di sini ialah
untuk melakukan pemberontakan dan penentangan terhadap pemerintah dan bertujuan
untuk menggulingkan atau tidak mahu tunduk kepada perintahnya dan enggan
melaksanakan kewajipan dan tanggungjawab mengikut undang-undang dan peraturan
yang ditentukan oleh pemerintah.
Langkah Menghadapi Pemberontak
1. Pemerintah
yang menghadapi pemberontakan tidak boleh terus bertindak memerangi atau
menentang pemberontak dengan kekerasan sebelum langkah-langkah awal dilakukan
bagi mengelakkan pertumpahan darah sesama umat Islam.
2. Langkah
paling utama ialah mengajak mereka ke meja perundingan untuk mengetahui sebab
mereka memberontak dan tuntutan mereka:
i.
Sekiranya sebab-sebab itu munasabah
dan tuntutan mereka wajar, maka pemerintah tidak boleh menafikannya, tetapi
hendaklah menerimanya dan memenuhi tuntutan mereka.
ii.
Sekiranya pemberontak enggan memberi
sebab-sebab pemberontakan dengan jelas, maka mereka perlu diberi peringatan
akan bahaya peperangan iaitu mendatangkan korban nyawa dan kerugian harta
benda.
iii.
Sekiranya mereka masih enggan,
suruhlah mereka supaya kembali bersatu di bawah naungan pemerintah dan taat
kepada pemerintah atau mereka akan menghadapi tindakan yang keras dan tegas
daripada ,pemerintah.
iv.
Sekiranya mereka tetap enggan dan
terus berpegang pada dasar pemberontakan mereka, maka wajiblah mereka
diperangi.
Syarat-syarat
Memerangi Pemberontak
1.
Pemberontak mempunyai kekuatan
tentera, senjata dan pengkalan bagi pergerakan dan pertahanan mereka.
Usaha untuk menjadikan mereka taat kepada pemerintah memerlukan belanja yang
besar dan tenaga yang banyak.
2.
Pemberontak menentang pemerintah
secara terbuka dan mereka tidak berada di dalam kawalan pemerintah sebab mereka
mempunyai pengkalan yang di luar daripada kekuasaan pemerintah. Ini tidak
memungkinkan pemerintah dapat mengambil tindakan terhadap mereka secara mudah
seperti menangkap dan memenjarakan mereka.
3.
Pemberontak mempunyai asas yang
menjadi prinsip perjuangan mereka sendiri sekalipun asas itu salah seperti asas
yang dipegang oleh al-Khawarij dan al-Haruriyah yang
melakukan pemberontakan terhadap Sayidina’Ali ra. Tidak mudah bagi pemerintah
untuk berhadapan dengan golongan yang berpegang pada prinsip tentera yang
menjadi dasar perjuangan pemberontak lebih-lebih lagi prinsip yang salah.
Ini berarti bertambah sukar untuk menyeru mereka supaya berdamai dan kembali
kepada prinsip yang menjadi dasar pemerintah dan menghentikan penentangan
terhadap pemerintah.
4.
Pemberontak mempunyai pemimpin yang
berpengaruh dan ditaati, pemimpin yang dapat mengatur dan mentadbir, merancang
dan menyusun strategi bagi melaksanakan penentangan dan pemberontakan.
Andainya mereka tidak mempunyai pemimpin, mereka mudah disedarkan dan dipujuk
supaya menghentikan perjuangan yang sia-sia itu.[8]
5.
Walaupun pemerintah diharuskan
memerangi pemberontak, mereka tidak boleh dianggap sebagai golongan fasiq dan
kafir kerana mereka dapat dianggap sebagai golongan bermasalah berdasarkan asas
atau prinsip yang mempengaruhi tindakan mereka.
Tindakan
Gerombolan bughat yang ditangkap hendaklah diperlakukan sebagai berikut:
1. Kalau ada yang terluka jangan menambah lukanya
itu, seperti memukul dan sebagainya
2. Tidak boleh dibunuh
3. Mereka yang lari tidak perlu dicari, kecuali
kalau mereka mengganggu keamanan
4. Harta bendanya tidak boleh dijadikan rampasan.[9]
Hukuman Jenayah Memberontak
1.
Dijatuhkan hukuman mati
2.
atau diperangi
Pemeritah juga mestilah meneliti dan mengkaji sebab
pemberontakan tersebut dan sekiranya tuntutan itu benar maka pemerintah
hendaklah menerima dan melaksanakannya. Sekiranya permintaan mereka tidak
benar, dan mereka masih berdegil tidak mahu mentaati pemerintah, di saat itu
mereka bolehlah diperangi.[10]
Pemberontak tidak dikenakan
ganti rugi
Ulama Hanafiyyah, ulama Malikiyah,
ulama Hanabilah dan ulama Syafi’iah berdasarkan qaul yang azhhar dari qaul
milik mereka menyatakan bahwa kelompok pemberontak yang berlandaskan sikap
pemberontakannya pada suatu pemahaman dan interpretasi. Mereka tidak dikenakan
denda ganti rugi dan tuntutan pertanggungjawaban atas jiwa dan harta benda yang
mereka rusak saat berkecamuknya perang.[11]
Murtad
Murtad atau riddah berarti dari
jalan yang pertama kali dilalui. Makna kata ini serupa dengan irtidad, namun
riddah di sini dikhususkan dalam makna kafir.[12]
Menurut ulama Syafi’iyah, riddah adalah meninggalkan sesuatu menuju sesuatu
yang lain. Tindakan riddah adalah yang paling buruk dan paling berat hukumnya,
serta meruntuhkan dan menghapuskan amal-amal yang pernah dilakukan jika
kemurtadan it uterus berlansung sampai mati sedangkan menurut ulama Malikiyah
sejak kemurtadan itu terjadi.[13]
4 `tBur
÷Ïs?öt
öNä3ZÏB
`tã
¾ÏmÏZÏ
ôMßJusù
uqèdur
ÖÏù%2
y7Í´¯»s9'ré'sù
ôMsÜÎ7ym
óOßgè=»yJôãr&
Îû
$u÷R9$#
ÍotÅzFy$#ur
(
y7Í´¯»s9'ré&ur
Ü=»ysô¹r&
Í$¨Z9$#
(
öNèd
$ygÏù
crà$Î#»yz
ÇËÊÐÈ
217. Dan sesiapa di antara kamu Yang murtad (berpaling tadah)
dari ugamanya (ugama Islam), lalu ia mati sedang ia tetap kafir, maka
orang-orang Yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia
dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya
(selama-lamanya).[14]
Dari Ibnu Mas’ud r.a bahwa
Rasulullah s.a.w bersabda, “Tidak halal darah seorang Muslim yang bersaksi
bahwa tiada Tuhan selain Allah dan bahwa aku adalah Utusan Allah, kecuali salah
satu daripada tiga orang iaitu, janda yang berzina, pembunuh orang dan orang
yang meninggalkan agamanya berpisah daripada jemaah.” (Hadith Riwayat Muttafaq
‘alaih)[15]
Dari Ibnu Abbas r.a bahwa Rasulullah
saw bersabda, “Barangsiapa berganti Agama, bunuhla ia.” (Hadith Riwayat
Bukhari)[16]
Syarat-syarat sah Murtad
- Berakal
- Atas
kemahuan dan keinginan sendiri.
Syarat Perlaksanaan Hukum Murtad
1.
Orang yang murtad itu hendaklah
orang yang mukalaf iaitu mempunyai akal yang sempurna dan baligh.
2.
Telah diberi nasihat dan diminta
bertaubat dan diberi tempoh masa untuk bertaubat.
3.
Dapat dipastikan telah murtad sama
ada dengan pengakuan sendiri atau dengan keterangan saksi yang adil yang memenuhi
syarat-syarat saksi.[17]
Referens
- Al-Quran
Al-Karim Rasm Utsmani
- Fiqih
Islam Wa Adillatuhu Jilid 7
- Bulughul
Maram Min Adillatil Ahkam
- Fiqih
Sunnah Jlid 3
- Fiqh
Mazhab Syafi’I
- Al-Qawaaniin
Al-Fiqhiyyah
- Haasyiyah
Ad-Dasuqi,juz 4
[1]
Haasyiyah Ad-Dasuqi,juz 4 hlm. 298
[2]
Fiqh Islam Wa Adillatuhu bhg.5 hlm.423
[3]
Al-Qawaaniin Al-Fiqhiyyah, hlm,363
[4]
Fiqh mazhab syafi’I, hlm,537
[5]
Al-Quran Al-Karim, Rasm Uthmani, hlm, 516
[6]
Fiqh mazhab syafi’I, hlm, 539
[7]
Fiqh mazhab syafi’I, hlm,539
[8]
Wikipedia perihal pemberontakan
[9]
Fiqh mazhab syafi’I, hlm, 541
[10]
Fiqh Mazhab Syafi’I, hlm, 542
[11]
Fiqih Islam Jilid 7, hlm, 426
[12]
Fiqih Sunnah Jlid 3, hlm. 305
[13]
Fiqih Islam Wa Adillatuhu Jilid 7, hlm. 510
[14]
Al-Quran Al-Karim Rasm Utsmani, hlm. 34
[15]
Bulughul Maram Min Adillatil Ahkam, hlm. 493
[16]
Bulughul Maram Min Adillatil Ahkam, hlm. 517
[17]
Fiqih Islam Wa Adillatuhu Jilid 7, hlm. 514
0 comments:
Post a Comment